RENFE har tilldelat Talgo ett ramavtal på 281,5 miljoner euro för leverans av 26 höghastighetståg. Dessa delar grundläggande design med de fordon som används i Talgos nyutvecklade Avril höghastighetståg som nu genomgår driftsättningsprover i norra Spanien.
Avtalet, som inkluderar en option på ytterligare 14 vagnsätt som Talgo för närvarande bygger om från Trenhotel-natttåg. Tillsammans med de ombyggda tågen skulle dessa skapa en flotta av 20 höghastighetståg för hastigheter upp till 330 kilometer i timmen.
Detta är det tredje stora kontraktet under de senaste två åren enligt RENFEs pågående program för modernisering av fordonsflottan. Nästa större upphandling förväntas täcka 72 regionala och medeldistanståg, ett kontrakts om kan vara värt upp till 1,3 miljarder euro.
I april rekommenderade dock RENFEs administrativa råd att en anbudsinfordran skjuts upp i väntan på ytterligare bedömning av dragteknik, vilket skulle göra det möjligt för denna flotta att levereras utan dieselkraftpaket. RENFE hade ursprungligen angett att tågen skulle ha ett elektrodiesel-dragpaket, något som man nu omvädrerar.