Nu börjar Banedanmark etablera betongfundament för luftledningar i samband med elektrifieringen av sträckan mellan Fredericia och Aarhus. Det är ett viktigt steg i den gröna omvandlingen av järnvägen. För pendlares och tågverksamhetens skull kommer arbetet att ske under nattetid.
– Jag är verkligen glad att vi nu kan starta nästa viktiga del av projektet, och därmed komma ett steg närmare att lägga elektrifiera järnvägen som gör det möjligt att sätta in eldrivna tåg som är både snabbare, mindre bullriga och betydligt mer klimatvänliga, säger Jette Aagaard, chef för Banedanmarks elektrifieringsprogram.
Det första betongfundament reses två kilometer från Fredericia Järnvägsstation. Härifrån kommer man att arbeta sig upp till Aarhus under det kommande året. Själva arbetet kommer att ske på ett spår i taget nattetid.
– Sträckningen är en pulsåder för många pendlare och det är därför viktigt att störa tågdriften så lite som möjligt. Därför har vi prioriterat att arbetet ska ske nattetid, säger Jette Aagaard.
Arbetet utförs med maskiner som vardera kan montera 12 betongpålar per arbetsskift. De upp till 10 meter långa betongpålarna ligger redan längs banan. Därefter kommer masterna för kontaktledningarna att monteras.
– Tyvärr inte undvika att det blir oväsen vissa perioder. Vi strävar efter att klara arbetet så effektivt som möjligt och maskinen rör sig snabbt framåt, säger Jette Aagaard.
Banedanmark räknar med att den sista betongpålen är nerslagen i slutet av mars 2023.