I helgen kom det första av Västtrafiks 45 nya tåg till Sverige från fabriken i Berlin. Under hösten 2021 gjordes till exempel tester i en klimatkammare i Österrike. För det tåg som nu kommit till Sverige handlar det nu om hastighetstester vid tillverkaren Alstoms anläggning i Västerås.
Därefter kommer ytterligare tester – som att se hur tåget rör sig på spåret och hur det automatiska tågskyddssystemet kommunicerar med infrastruktur runt omkring. Till exempel ska tåget automatiskt bromsa om det kör förbi en röd signal.
– Det ligger mycket arbete bakom att ta fram ett tåg. Till syvende och sist handlar det om att vi ska veta att tågen är säkra och att de uppfyller de krav som Västtrafik har ställt. Att nu få se det i verkligheten i Sverige är en härlig milstolpe, säger Emelie Backede, affärschef för tåg på Västtrafik.
När det blir vinter ska tåget åka vidare till norra Sverige för att testas i riktig vintermiljö. Om ungefär ett år är det dags för tester på spåren i Västra Götaland.
Från det att ett tåg är färdigtillverkat tills det sätts i trafik kan det ta upp till ett och ett halvt år. Att det tar så lång tid beror dels på det noggranna testprogrammet och dels på det godkännande som krävs från olika myndigheter.
– Vi är stolta och glada över att första fordonet nu kommer till Sverige, säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom Sverige. Vi ser fram emot att fortsätta vårt goda samarbete med Västtrafik och att få leverera våra tåg och möjliggöra hållbart resande.
De första fem tågen planeras att sättas i trafik under 2024. Resten kommer att levereras successivt fram till 2026. Exakt vilka sträckor de nya tågen kommer att trafikera är ännu inte bestämt, men de kommer att köra som både pendel- och regionaltåg i hela Västra Götalandsregionen.
– De här tågen är den viktigaste faktorn för att vi ska kunna utöka trafiken på lång sikt. 2026 ska Västlänken kopplas in och då kommer vi att dra helt nya linjer – tågen är en viktig pusselbit i det.