EU stödjer nya gränsöverskridande pilotprojekt

Tio tåglinjer som ska öka gränsöverskridande tågtrafik. Bild: Europeiska kommissionen

EU-kommissionen meddelade nyligen att de kommer att stödja tio pilotprojekt för nya gränsöverskridande tågtjänster och förbättringar av befintliga. Bland de utvalda nya nattågsoperatörerna finns European Sleeper, det ungerska transportministeriet, midnattståg, Flixtrain och SJ som förslag.

Som tidigare antytts av European Sleeper i kommentarer till RailTechs holländska systerpublikation SpoorPro, kommer de att få stöd för sina planer på att utforska en ny nattågstrafik mellan Amsterdam och Barcelona. En annan ny nattågsoperatör, det franska företaget Midnight Train, som fick kommissionens nick för en föreslagen trafik mellan Paris och Venedig via Milano.

För att förbättra förbindelser mellan Tyskland, Danmark och Sverige planerar SJ för ett nattåg Stockholm-Berlin och även dessa planer kommer kommissionen att stödja. Likaså Snälltågets nattåg mellan Stockholm och Berlin får uppbackning, liksom České dráhys initiativ till en ny tågtrafik mellan Prag, Berlin och Köpenhamn i samarbete med DB och DSB.

Kommissionen räknade också upp Ungerns transportministeriums planer på att uppgradera och utöka sina förbindelser med Österrike och västra Rumänien bland sina förslag att stödja. I samband med det kommer WESTbahn att sätta upp en ny trafik mellan München och Budapest via Wien.

Också listade för stöd är Flixtrain-förslagen för tjänster mellan München och Milano och tåget Leipzig – Berlin – Köpenhamn – Stockholm. Detsamma gäller ansträngningarna från Eurostars och Dutch Railways sida för att förbättra trafiken mellan Amsterdam och London. Ferrovie dello Stato Italiane och Deutsche Bahn, å sin sida, siktar på att lansera ny tågtrafik mellan Rom och München och mellan München och Milano. Längre söderut lyser ILSA:s planer för nya tjänster mellan Lissabon och A Coruña och mellan Lissabon och Madrid med grönt ljus. Slutligen vill Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya skapa ny tågtrafik i Katalonien och södra Frankrike, och kommissionen håller med.

Källa: RailTech.com