Den positiva trenden med ökande intäkter fortsätter i fjärde kvartalet. Resultatet tyngs emellertid av en påtaglig kostnadsinflation, produktionsstörningar och stora engångsposter. Transportvolymen bibehölls, trots en anpassad tågplan med trafikreduceringar med hänsyn till den ansträngda bemanningssituationen.
Resultat oktober–december 2022
- Koncernens nettoomsättning för perioden uppgick till 1 120 (1 076) miljoner svenska kronor
- Koncernens rörelseresultat uppgick till –11 (448) miljoner svenska kronor
- Rörelseresultatet har påverkats av erhållen miljökompensation 187 (102) miljoner svenska kronor
- Koncernens resultat efter skatt uppgick till –29 (434) miljoner svenska kronor
- Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 109 (282) miljoner svenska kronor
Resultat januari–december 2022
- Koncernens nettoomsättning under perioden uppgick till 4 519 (4 175) miljoner svenska kronor
- Koncernens rörelseresultat uppgick till 104 (440) miljoner svenska kronor
- Rörelseresultatet har påverkats av erhållen miljökompensation 374 (208) miljoner svenska kronor
- Koncernens resultat efter skatt uppgick till 43 (400) miljoner svenska kronor
- Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 1 331 (949) miljoner svenska kronor
Resultatutvecklingen i årets sista kvartal präglas av en tilltagande kostnadsinflation inom en rad områden, inte minst relaterat till produktions- och underhållskostnader samt nödvändiga it-investeringar. Ett resurskrävande manuellt arbete med att hantera införandet av Trafikverkets nya planeringssystem, tillsammans med den ansträngda bemanningssituationen på produktionssidan, driver övertidsuttaget.
Det ansträngda bemanningsläget bidrog till beslutet att anpassa tågplanen från den 1 november, vilket innebar reducerad trafik i delar av nätverket. Detta till trots uppgick koncernens nettoomsättning under fjärde kvartalet till 1 120 (1 076) miljoner svenska kronor, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med samma period föregående år. Transportvolymerna var på samma nivå som fjärde kvartalet föregående år. Rörelseresultatet uppgick till –11 (448) miljoner svenska kronor där föregående års rörelseresultat inkluderar erhållet pandemistöd om 389 miljoner svenska kronor. Rörelseresultatet inkluderar 187 (102) miljoner svenska kronor av erhållen miljökompensation. I november meddelades beslutet att avveckla Green Cargos norska inrikesverksamhet. Engångsposten för den avvecklingen (43 miljoner svenska kronor) tynger resultatet för perioden, liksom engångskostnaden (14 miljoner svenska kronor) för nedskrivning av vagnar.
För perioden januari-december uppgick koncernens nettoomsättning till 4 519 (4 175) miljoner svenska kronor, vilket är en ökning med drygt 8 procent jämfört med samma period föregående år. Transportvolymerna var drygt 3 procent högre än samma period föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 104 (440) miljoner svenska kronor där föregående års rörelseresultat inkluderar erhållet pandemistöd om 389 miljoner svenska kronor. Årets rörelseresultat inkluderar 374 (208) miljoner svenska kronor erhållen miljökompensation. Det underliggande rörelseresultatet är 49 miljoner svenska kronor lägre jämfört med motsvarande period föregående år, rensat för jämförelsestörande poster, där årets sista kvartal står för merparten av försämringen.