Länsstyrelsen Södermanland har godkänt miljökonsekvensbeskrivningen för Skavsta-Stavsjö, en del av Ostlänken. Tack vare detta nya besked tuffar den dubbelspåriga järnvägen vidare mot nästa hållplats i planeringen.
Det är trångt i spåren samtidigt som fler vill åka tåg och mer gods behöver transporteras. Därför behöver järnvägen byggas ut för att öka kapaciteten. Fler spår skapar kortare restider och punktliga och pålitliga tåg för både resenärer och näringsliv. Ostlänken ger större möjligheter att bo, arbeta och studera var man vill. Det gör det dessutom också lättare att välja den hållbara resan.
Ostlänken är en cirka 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Med Ostlänken ges plats för fler persontåg och godset får ökat utrymme på de befintliga stambanorna.
Nu när Länsstyrelsen Södermanland godkänt miljökonsekvensbeskrivningen för järnvägsplan Skavsta-Stavsjö är ytterligare en milstolpe nådd för att kunna påbörja byggnation. Nästa steg är att ställa ut järnvägsplanen för granskning, vilket är planerat till maj 2023.
Järnvägen börjar byggas år 2024 och öppnar för trafik år 2035.