Höga volymer men lägre rörelsemarginal för Railcare

Foto: Railcare

Järnvägsspecialisten Railcares Bokslutskommuniké 2022 visar sammanfattningsvis på fortsatta höga volymer men lägre rörelsemarginal. 

 

Fjärde kvartalet

  • Koncernens nettoomsättning minskade med 2,8 procent till 128,0 miljoner svenska kronor (131,8).
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade till 6,7 miljoner svenska kronor (24,7).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,14 SEK (0,75). 

Helår 2022, januari – december 2022

  • Koncernens nettoomsättning ökade med 13,5 procent till 497,0 miljoner svenska kronor (438,0).
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade till 52,4 miljoner svenska kronor (56,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,52 SEK (1,68). 
  • Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att besluta om en utdelning om 0,60 SEK (0,60) per aktie för verksamhetsåret 2022.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet
Railcare förändrar organisationen i entreprenadverksamheten, vilket medför att resultatet belastas med kostnader motsvarande cirka 3 miljoner svenska kronor.

Nettoomsättningen för årets sista kvartal uppgick till 128,0 miljoner svenska kronor (131,8) och rörelseresultatet var 6,7 miljoner svenska kronor (24,7). Det motsvarar en rörelsemarginal på 5,2 procent.

"Det fjärde kvartalet har kännetecknats av fortsatt höga volymer men med en rörelsemarginal som påverkats negativt av snabbt stigande inflation samtidigt som vi utökar och omorganiserar organisationen för att klara ökad efterfrågan i framtiden.

 

Volymerna i Entreprenad Sverige ökade under fjärde kvartalet jämfört med föregående år och ackumulerat för helåret är både volymer och resultat i segmentet väsentligt bättre än föregående år. Ökningen under kvartalet hänförs till liningverksamheten där efterfrågan och beläggning fortsätter att vara hög. Liksom tidigare under året har merparten av arbetena i liningverksamheten utförts på Dalabanan. I entreprenadverksamheten färdigställdes merparten av förarbetena till kommande spårbyten tidigare under året. Snöprojektet inleddes som planerat i mitten av november.

Entreprenadverksamheten i Storbritannien har haft lägre volymer under fjärde kvartalet i jämförelse med föregående år. Underhållsbehovet av järnvägen i Storbritannien är fortsatt stort och vi tar därför ett nytt grepp om verksamheten i Storbritannien med syfte att bättre nå ut med företagets erbjudande, både inom och utanför ramavtalet med Network Rail. 

Transport Skandinavien redovisar fortsatt höga volymer även om de inte är i nivå med fjolårets rekordvolymer. Transporter för Kaunis Iron och LKAB har fortlöpt planenligt under kvartalet. Kontraktet med LKAB löpte ut vid årsskiftet, men vi hoppas få förnyat förtroende under året. 

I lokverkstaden i Långsele har beläggningen varit fortsatt hög även under fjärde kvartalet. 

I segment Maskin & Teknik pågår byggnationen av en ny och vidareutvecklad MPVe. Genom installation av strömavtagare möjliggör vi laddning från kontaktledningen. Det förenklar laddningen och minskar behovet av laddinfrastruktur vid sidan av järnvägen", berättar Mattias Remahl, CEO