Nyligen offentliggjorde Transportstyrelsen ett starkt föreläggande mot Trafikverket i anledning av brister i samband med införandet av det nya planeringssystemet MPK, skriver Tågföretagen.
Under flera år har Trafikverket haft utmaningar med att hantera kapacitetstilldelningen enligt gällande regelstyrd process. De här problemen är nu synliga parallellt med brister i införandeprocessen av det nya planeringssystemet.
Sveriges tågföretag bedriver idag sin verksamhet på en helt konkurrensutsatt marknad. Trafikverkets leverans av tidtabellsatta tåglägen till tågföretagen är en grundläggande förutsättning för att resenärer och näringslivets transporter ska nå sin slutdestination på utsatt tid. Samtidigt är tjänsten lika kritisk för tågföretagens affärsverksamhet. Trafikverkets leverarättelsens utgör ett monopol men i avtalsrelationen med tågföretagen saknas ett stadigt system av balanserade avtalsvillkor. Då det i leveransen från Trafikverket till tågföretagen saknas i många fall en möjlighet till ansvarsutkrävande för skador.
Inför Tågplan 2023 fick tågföretagen alltför kort tid för att planera fordonsomlopp och personal och inte minst för att sälja tågbiljetter. Transportstyrelsen har i beslutet om föreläggande till Trafikverket identifierat tre särskilda problemområden där Trafikverket inte har levt upp till de krav som styrande regelverk ställer:
- Tidsschemat i planeringsprocessen har inte hållits. Först i oktober 2022 fastställdes en försenad tågplan där det fortfarande fanns konflikter kvar att lösa mellan olika aktörer.
- De skyldigheter som finns gentemot de sökande under planeringsfasen har inte uppfyllts. Det handlar till exempel om att tågbolagen inte fått den information de behöver och att information inte varit samstämmig.
- Villkoren i Järnvägsnätsbeskrivningen har ändrats under pågående process utan att någon risk- och konsekvensanalys genomförts.
Trafikverket föreläggs att under året och inför kommande Tågplan 2024 åtgärda de angivna bristerna. De delar av föreläggandet som är kopplade till tidsfrister som finns i tidsschemat för tågplanen är förenade med vite om upp till 24 miljoner kronor.
Transportstyrelsen förelägger även Trafikverket att åtgärda brister avseende processen för JNB-ändringsmeddelanden samt att inkomma med underlag som visar hur de säkerställer att den ekonomiska effekten på sökandes verksamhet beaktas i framtagandet av Tågplan 2024. Dessa delar av föreläggandet är dock inte förenade med vite.
Transportstyrelsen påtalar även vikten av att infrastrukturförvaltaren Trafikverket förstår de sökandes affär och de företagsekonomiska effekter som uppstår till följd av de ändringar som görs i tågplaneprocessen.
Källa: Tågföretagen