Patent inlämnad av RMD gällande ny lastviktssensor

Foto: raymond eichelberger/unsplash

Railway Metrics and Dynamics AB har lämnat  in en patentansökan gällande ett nytt sätt att övervaka vikten på tåg med hjälp av radar. Patentet kan enkelt förklaras som att radarenheter används för att mäta hur tungt ett tåg är lastat.

Sensorn levererar hela tiden in realtidsdata till Railway Metrics and Dynamics (RMD) plattform för övervakning och förvaltning av tillgångar.

– Vi fortsätter att rita om kartan för innovation inom järnväg. Det här är en state of the art-lösning som kommer att lösa många utmaningar för både järnvägsbolag och infrastrukturförvaltare, säger Jan Lindqvist, vd Railway Metrics and Dynamics AB.

Digitaliseringen av järnvägen bidrar exempelvis till ökad effektivitet, säkerhet och kapacitet för transporter med tåg. Syftet med bolagets plattform är att kunderna ska kunna förvalta sina tillgångar, som kan vara både tåg och infrastrukturen som finns runt tåg, proaktivt i stället för reaktivt.

RMD:s plattform, som kan spara hundratals miljoner bara i Sverige, är globalt skalbart och applicerbart på tåg och infrastruktur i hela världen.

– Vårt mål är att bli ledande inom sensorteknik och digitalisering av järnvägen”, säger Jan Lindqvist.

Det finns flera tydliga fördelar med lastviktssensorer för järnvägsbolag. Några av dessa är:

  • Godsbolagen kan automatisera faktureringen
  • Möjlighet till överlastning försvinner, vilket minskar slitage på infrastruktur samt överdebitering av operatörer
  • Järnvägsoperatörer kan automatiskt debiteras rätt spåravgift

Utvecklingen av sensorenheten har redan påbörjats och bolaget räknar med att kunna utföra tester i kundmiljö under hösten 2023.