Railway Metrics and Dynamics: – 2022 var ett spännande år

Railway Metrics and Dynamics är på en spännande resa med målet att bli ledande inom sensorteknik och digitalisering av järnvägen. Foto: Railway Metrics and Dynamics

Börsintroduktion, vunnen innovationsupphandling och starkt intresse för bolagets produkter. Det är ett händelserikt år som sammanfattas i Railway Metrics and Dynamics bokslutskommuniké som publiceras. 

Listningen på Spotlight Stock Market den 15 september 2022 var ett naturligt steg i bolagets utveckling.

Perioden 1 januari–31 december 2022

  • Bolagets nettoomsättning för perioden uppgick till 114 (0) tusen kronor
  • Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till -5 922 (-1 957) tusen kronor
  • EBITDA för perioden uppgick till -5 847 (-1 905) tusen kronor
  • Resultat per aktie för perioden var -0,39 (-0,09) kronor

Jämförelsesiffror för perioden 1 januari – 31 december 2021 har korrigerats vad avser periodiseringar av aktiverat arbete samt avskrivningar.

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Under året har bolaget genomfört nyemissioner som tillsammans med den pågående ej betalda emissioner vid bokslutet 2021-12-31 har tillfört bolaget totalt 16 170 tusen kronor efter emissionskostnader.
  • Bolaget har listats på Spotlight Stock Market.
  • Bolaget har aktiverat kostnader om 5 740 (4 302) tusen kronor under perioden.
  • Bolaget registrerade sina första försäljningsorder.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

  • Den 1 februari 2023 signerade bolaget kontrakt för en innovationsupphandling med svenska Trafikverket. Upphandlingen kommer att aktiveras i etapper – och om alla krav uppfylls på vägen är ordervärdet cirka SEK 25 miljoner över en treårsperiod.
  • Den 22 februari 2023 lämnade bolaget in en patentansökan gällande ett nytt sätt att övervaka vikten på tåg med hjälp av radar, en state of the art-lösning som kommer att lösa många utmaningar för både järnvägsbolag och infrastrukturförvaltare.

Innovationsupphandling tillsammans med Trafikverket
En för bolaget riktigt glädjande nyhet under hösten 2022 var att anbudet till Trafikverkets Innovationsupphandling avseende vidareutveckling, validering och leverans av nya informationstjänster för automatiserad mätning av järnvägsanläggningen antogs. Den 1 februari 2023 signerades också kontraktet efter avtalsreglerade kontraktsförhandlingar. Innovationsupphandlingen kommer att aktiveras i etapper – och om alla krav uppfylls på vägen är ordervärdet cirka 25 miljoner svenska kronor över en treårsperiod.  

– Den här innovationsupphandlingen med svenska Trafikverket betyder mycket för Railway Metrics and Dynamics, eftersom vi får arbeta med en helt ny kundkategori och affär som är skalbar i hela världen, det vill säga övervakning av fast infrastruktur. Upphandlingen gör också att RMD som bolag kan växla upp affären snabbare än väntat inom detta segment, säger Jan Lindqvist, vd.

Försäljningen har startat i mindre skala 
Företaget har trots rådande världsläge märkt av ett starkt intresse för bolagets produkter, det utan att man startat den kraftfulla marknadsföring som är planerad till våren. Här hemma i Sverige har VÄTE Rail AB valt bolaget som digitaliseringspartner. Målet är att effektivisera underhåll och öka lönsamheten och som ett första steg planerar de att förse de 30 vagnarna på godspendeln med företagets PMU-sensorer.

De har också under året genomfört ett lyckat Proof of Concept tillsammans med sin sydafrikanska samarbetspartner Indlela Connections under oktober 2022. Det handlar om flera av Railway Metrics and Dynamics PMU-sensorer, som har monterats på godståg som går mellan Eswatini och Moçambique.  

– Vi finns på en snabbt växande marknad där våra unika produkter gör stor nytta. PMU-sensor fungerar och beter sig på samma sätt i södra Afrika som i Europa. Det visar hur enkelt det är att skala upp vår plattform på global nivå. Vi använder samma komponenter, IT-lösningar och arbetsprocesser i alla affärer, säger Jan Lindqvist, vd.