Trafikverket har nu tagit beslut om placeringen för det nya mötesspåret och vad som händer med korsningen vid Ladugårdsvägen. Beslutet är att mötesspåret placeras på de södra sidan och Ladugårdsvägen blir planskild.
Mötesspår på den södra sidan
Det har varit ett noga övervägande som ledde till att den södra sidan av enkelspåret valdes. Trafikverket har jobbat febrilt med att hitta lösningar för båda alternativen och de synpunkter som vi fått in i samband med samrådet har varit till stor hjälp. Problematiken som finns har framkommit under deras arbete och det har tillåtit de att välja det alternativ som passar bäst.
Det visade sig svårt att lägga det förlängda mötesspåret på den norra sidan av järnvägen, bland annat blev närheten till bostadsområden på den norra sidan ett för stort hinder. Därför föll valet istället på södra sidan. Utredningarna fortsätter, och de jobbar nu med att ta fram en järnvägsplan som visar vilka områden som de behöver köpa för den nya järnvägen och vilka områden som behöver användas tillfälligt under byggnationen.
En planskild korsning
När en järnväg har två spår får det inte finnas en plankorsning och på grund av detta visste Trafikverket tidigt om att en ny lösning behövdes vid Ladugårdsvägen. Närboende gjorde de uppmärksamma på behovet av att ha korsningen öppen. Därför har Trafikverket nu gett projektet en tilläggsbeställning för att bygga en planskild korsning. Det innebär att Ladugårdsvägen i framtiden kommer gå under järnvägen och att en gång- och cykelväg även byggs intill vägen. Denna åtgärd samfinansieras av Klippans kommun.
Vad händer nu?
Beslutet om placeringen av spåret är efterlängtat och Trafikverket kan nu gå vidare med arbetet. Nästa steg är att utföra arbeten i fält, bland annat geologiska undersökningar.
Källa: Trafikverket