Norrbotniabanan - nu undersöks marken kring Robertsfors

Provtagningarna på myrarna är högt prioriterade. Arbetet görs med fördel på vintern eftersom det medför mindre skada på terrängen, men även för att maskinerna skulle köra fast på sommaren. Foto: Trafikverket

Nu undersöker Trafikverket markförhållandena längs sträckan där Norrbotniabanan kommer att passera Robertsfors. Målsättningen är att få fram ett viktigt underlag inför bygget.

Hårt berg, löst berg eller mest bara lera och jord? Ja, markförhållanden varierar stort och påverkar hur Trafikverket kan bygga järnvägen. För att ta reda på vilka förhållanden som råder i marken behöver geotekniska undersökningar genomföras. Dessa pågår nu för fullt och fram till slutet av mars.

– Resultatet av undersökningarna blir ett viktigt underlag för att vi ska kunna planera inför bygget. Vi behöver exempelvis veta var marken är sämre, på vilka delar av sträckan där vi behöver gräva ur och var vi kan deponera jordmassor. Vi får också information om var vi behöver göra stabiliserande åtgärder som exempelvis pålning, förklarar Kristina Lidén Lindgren, projektledare för delen genom Robertsfors.

På vissa delar av sträckan trampar Trafikverket även myrar för de tunga borrbandvagnarna. Detta görs för att tjälen ska tränga ner i marken, och skapa en stabil grund för maskinerna.

– På sommaren går det inte att göra den här typen av undersökningar, maskinerna kör fast helt enkelt. En annan fördel med att göra undersökningarna på vintern är att vi påverkar mark och växtlighet mindre, förklarar Kristina.

– Arbetena i skog och mark pågår för fullt, och vi sätter även grundvattenrör och gör miljöprovtagningar, säger Kristina.

bild
Två fältgeotekniker som arbetar parallellt med varandra där den ena borrar för att få ett mått på jordens hållfasthet, medan den andra i huvudsak borrar för att hitta bergnivånFoto: Trafikverket
bild
Borrstålet syns nere till höger i bild. Normalt borrar maskinisterna mellan 5-10 meters djup under markytan. Samtidigt som maskinisten borrar samlas borrdata in och blir synlig på skärmen. Foto: Trafikverket
bild
Resultatet av arbetet är grundläggande för planeringen och bygget. Eftersom torv är ett för mjukt material att anlägga järnvägen på kommer vi behöva gräva ur och återfylla med bergkross. Hur mycket av dessa förstärkningsåtgärder vi behöver göra påverkar både tid och kostnad. Foto: Trafikverket
bild
Eftersom snödjupet är besvärande ökar vi framkomligheten för borrbandvagnar genom att trampa snön med bandvagn. Detta gör att tjälen tränger ner i marken, och skapar en grund med bra bärighet för borrmaskinerna. Foto: Trafikverket
bild
Borrmaskin inne i terrängen. De träd som behöver fällas för att maskinerna ska ta sig fram kapas upp och läggs i högar så att skogsägarna kan komma och ta hand om högarna. Sedan får skogsägarna ersättning för de träd som fällts. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket