Haparandabanan som går mellan Haparanda och Boden är en betydelsefull järnvägssträcka och internationell länk som binder ihop Sverige med Finland och i förlängningen även Ryssland. Sträckan har främst använts för godstrafik men 2021 invigdes den även för persontrafik. Tanken var att Haparanda skulle locka turister och arbetspendlare bland annat men förbindelsen har färgats av problem och hinder, rapporterar Sveriges Radio.
Järnvägssträckan är en 27 mil lång förbindelse längs Sveriges allra nordligaste kust. Sträckan är viktig både ur ett industriellt perspektiv men även ur ett besöksnäringsperspektiv.
"Det blir en av de spårvägar som EU ser som prioriterad, för att knyta ihop Sverige och Finland. Vi kommer på sikt att ha en väldigt bra järnvägstrafik om vi också får till Norrbotniabanan som idag sträcker sig upp till Umeå, och sen ska fortsätta upp via Skellefteå till Luleå. Då kan vi knyta ihop kontinenten med den finska sidan också och få ett sammanhållande järnvägsnät i EU, säger Mats Aspemo, vd för den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten till Studio Ett, Sveriges Radio.
Det var meningen att resan på denna sträcka skulle ta cirka två timmar, men det har varit många förseningar och inställda tåg som ersatts av buss eller taxi. Cirka hälften av alla resor ersattes av annan trafik, berättar Victoria Andersson som är en av pendlarna på sträckan. Mats Aspemo menar att det snarare rör sig normalt om en av tio eller två av tio.
Enligt Trafikverkets mätningar ligger punktligheten på runt 64 procent när den borde ligga på vårat mål som är 95 procent, säger Per Johansson, Trafikverket till Sveriges Radio i samma program och fortsätter;
"Vi har en stor underhållsskuld på trafiknätet på järnvägen i Sverige. Men under nuvarande period har vi fått betydligt högre medel. När det gäller Haparandabanan har vi lite bekymmer med vatten stående mot banvallen på vissa ställen. Det är lite det som vår infrastruktur orsakar störningar och då får vi spårlägesförändringar och det orsakas oftast av vatten i banvallen. Vi kommer att kolla på det här med snöröjningen, som är en viktig sak häruppe i norr. Och sen kommer vi att skicka ut geotekniker som tittar på vad det är som gör att vi har vatten i banvallen. Haparandabanan byggdes omkring runt 2010-2012 och halva banan är renoverad äldre bana och andra halvan är nybyggd bana. De största problemen har vi på den renoverade banan," säger Per Johansson till Sveriges Radio.
"När persontrafiken startade 2021 så hade järnvägstrafiken på Haparandabanan ett nytt trafiksignalsystem som inte fungerade mellan tåg och bana, vilket numera är åtgärdat", berättar Mats Aspemo, vd för den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten.
Problem som enligt Mats Aspemo omedelbart går att lösa:
- Dubbelspår mellan Luleå och Boden
- Snöröjning längs banan upp mot Haparanda
- Viltstängsel behöver lite investering
"Det finns många olika förklaringar till det här och det ska inte vara en ursäkt. Men det är många kockar i soppan; vi har Trafikverket som står för banan, vi har upphandlare av trafik som heter Norrtåg, vi har en utförare som heter Vytåg och vi har en stat som ska in med pengar för att bygga infrastruktur. Det här måste alla börja samarbeta i länet med för att kunna få till en mycket bättre punktlighet. Och nu har vi påbörjat bra samarbete i olika former och jag är förhoppningsfull och tror att vi ska kunna lösa det här", säger Mats Aspemo.