Mälardalsrådet: regeringens beslut en seger för pendlarna

Mälartåg. Foto: Jann Lipka.

Regeringen har fattat beslut om byggstart för flera viktiga infrastrukturprojekt i Stockholm-Mälarregionen. Investeringarna välkomnas av Mälardalsrådet, som samlar regioner och kommuner. Sträckorna som nu får bättre kapacitet är bland de mest trafikerade i landet. - Fler och bättre spår är en seger för pendlarna, företagen och i förlängningen för resenärerna i hela landet, säger Kristoffer Tamsons, Mälardalsrådets ordförande.

Nyligen har regeringen fattat beslut om byggstart för ett flertal infrastrukturprojekt i Stockholm-Mälarregionen. Utbyggnaden av fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm, ett nytt resecentrum i Västerås och upprustningen av järnvägssträckan Flemingsberg - Järna är alla satsningar som länge efterfrågats av Mälardalsrådets infrastruktursamarbete, som samlar regioner och kommuner från sju län.

– Detta är viktiga delsegrar för pendlarna och företagen i Stockholm-Mälarregionen, även om mycket fortfarande återstår. Sträckor som Uppsala - Stockholm och Järna-Stockholm är bland de mest trafikerade i landet och kräver satsningar som dessa. Det får dessutom positiva följder i hela Sverige, säger Kristoffer Tamsons, regionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.

Regeringens beslut innebär:

  • Fyrspåret. Spaden i marken för utbyggnaden av fyra spår från Uppsala till länsgränsen Uppsala/Stockholm. En viktig del i att lösa de kapacitetsbrister som finns på Ostkustbanan Stockholm-Uppsala och ett första steg mot att möta den ökade arbetspendlingen i stråket och Arlandas framtida utveckling.
  • Resecentrum Västerås. Ökad kapacitet på spåren när nytt resecentrum i Västerås C ska byggas. Det behövs när Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll byggs ut – med positiva effekter för resenärerna och utvecklingen av den storregionala kollektivtrafiken.
  • Flemingsberg-Järna. Tidigare byggstart för upprustningen av järnvägssträckan Flemingsberg-Järna, vilket ger ökad kapacitet för fler regionaltåg samt för de viktiga godstransporterna till Rosersberg.
  • Västra stambanan. Förbättrad kapacitet och framkomlighet för pendlare samt för nationella och internationella godstransporter när nya förbigångsspår byggs. Bland andra på sträckan Laxå-Alingsås.

Varje dag reser 750 000 pendlare över kommungränserna i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom regionen varje år. Åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm och förseningar i Stockholm-Mälarregionen får snabbt effekter i andra delar av landet.

Sju län regioner bakom byggstarterna
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.