Trafikverket planerar för att elektrifiera järnvägen mellan Kimstad och Skärblacka för att öka säkerhet och kapacitet och för att få mer konkurrenskraftiga järnvägstransporter och minskad miljöpåverkan. Arbetet med elektrifieringen pågår just nu och projektet planeras vara klart våren 2023.
Från diesel till el
Trafikverket planerar för att bygga en elanläggning till en bana där tågen tidigare bara kunnat köra på diesellok. Det gör också järnvägstransporterna mer konkurrenskraftiga och kan leda till en överföring av transporter från väg till järnväg vilket ger ökad trafiksäkerhet på vägen. Miljön vinner ytterligare på att loken byts ut från diesel till el, och närmiljön blir renare och tystare i och med mindre buller och avgaser.
Ger ökad kapacitet på järnvägen
Elektrifieringen av järnvägen mellan Kimstad och Skärblacka tillsammans med andra planerade åtgärder möjliggör ökad kapacitet på järnvägen, både på sträckan Kimstad–Skärblacka samt på Södra stambanan som är en av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor.
Uppgraderar skyddsanordningar
Längs järnvägen mellan Kimstad och Skärblacka finns fem korsningar mellan väg och järnväg, så kallade plankorsningar, som har någon form av skyddsanordning. Dessa skyddsanordningar, också kallade vägskydd, behöver bytas ut eftersom de är så gamla att de inte går att jorda på ett säkert sätt.
För alla korsningar utom korsningen för Älvåsvägen kommer Trafikverket att byta ut vägskydden till samma standard som idag. Älvåsvägen kommer vi däremot att uppgradera med helbommar.
Källa: Trafikverket