Nu ska Norges längsta järnvägsbro byggas

Foto: Rejlers

Rejlers Norge har fått i uppdrag att bistå Implenia med el- och automationsprojektering när landets längsta järnvägsbro ska byggas över Tangenvika. Implenia är huvudentreprenör för BaneNor-projektet i Stange kommun.

Järnvägsbron blir över en kilometer lång och det har ställts höga krav på miljö och hållbarhet för att säkerställa minsta möjliga påverkan på miljön i och runt Mjøsa. Projektet kommer att miljöcertifieras enligt BREEAM Infrastructure av Norconsult, som är huvudkonsult. Företaget ansvarar för att planera el- och automationsanläggningen för brotråget och farleden. Detaljprojekteringen blir modellbaserad.

– Vi är glada över att bli valda som rådgivare när landets längsta järnvägsbro ska byggas. Tillsammans med Implenia och Norconsult ska vi säkerställa att detta blir ett lyckat projekt som ger mer klimatvänlig godstrafik och minskar restiden mellan Oslo och Hamar, säger vd för Rejlers division Omega Holtan.

Omega Holtan, som är en del av Rejlers i Norge, har stor erfarenhet av rådgivning och projektering när infrastrukturprojekt ska byggas eller rustas upp.

Dubbelspåret mellan Hamar och Oslo är utformat så att tågen kan köra i upp till 250 kilometer i timmen vilket innebär fler avgångar, kortare restider och ökad kapacitet för godstransporter. Projektet beräknas vara klart 2027.