Nu planeras och utreds det för dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall på Ostkustbanan. Järnvägssträckan är en av Sveriges mest belastade och nu behöver den byggas ut. Ostkustbanan, inklusive Ådalsbanan är ett viktig stråk för Sverige och Europa. Dubbelspår längs stråket möjliggör en ökad person- och godstrafik samt ger kortare restider.
Stråket Gävle-Sundsvall och vidare mot Västeraspby norr om Kramfors har betydande brister i utbud, kapacitet och restider. Utbyggnad till dubbelspår på etapperna Gävle-Kringlan och Dingersjö-Sundsvall är beslutade i Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033. För övriga etapper fortsätter Trafikverket att utreda och planera för en etappindelad utbyggnad inför kommande planrevideringar. Varje utbyggd etapp till dubbelspår kommer att bidra till att restiderna kortas och möjliggör för ökade resor och transporter på järnväg och för en positiv samhällsutveckling.
I nuläget
Val av korridor är gjord för flera etapper och några kvarstår. Samtliga korridorval beräknar vi ska vara klara till 2024.
Planerar i etapper
Eftersom hela sträckningen är 22 mil delas Trafikverket upp sträckor och etapper som är möjliga och rimliga att utreda, för att sedan gå vidare och få beslut om finansiering av regeringen i kommande nationella transportinfrastrukturplaner.
Utredningsarbetet har kommit olika långt för de olika etapperna. Parallellt pågår planering och arbeten med järnvägsplaner för etapper som är beslutade i nationell infrastrukturplan, för andra etapper ska Trafikverket samråda och sedan välja lämplig korridor för järnvägen.
Sedan 2011 samarbetar Trafikverket med kommunerna längs sträckan för att ta fram korridorval och etapper som möjliggör att Ostkustbanan kan byggas ut. Vilka etapper och finansieringen för utbyggnaden beslutas i nationell plan. De beräknar att ha samtliga korridorval klara till 2024 inför kommande revideringar av nationell plan för transportinfrastukturen.
Källa: Trafikverket