Järnvägskameror användas för att optimera mängden ballast

Wascosa har tagit fram vagnen i ett nära samarbete med de främsta specialisterna i branschen för att möta de krav som finns inom så kallad Fast Track Renewal, snabbt järnvägsunderhåll. Vagnen är helt radiostyrd och förarna behöver inte ens öppna behållarna och cylindrarna manuellt. Det gör att ballast kan släppas ut antingen mellan eller utanför rälsen. Fotograf: Kasper Dudzik

Schweiziska godsvagnsleverantören Wascosa har tagit fram en helautomatiserad ballastvagn som ska användas i de växande byggprojekten inom järnväg i Europa. I ett unikt pilotprojekt ska nu Railway Metrics and Dynamics järnvägskameror användas för att optimera mängden ballast som används.

 2017 köpte godsvagnsleverantören 197 Fanps-vagnar för att befästa sin ställning på marknaden för transport av ballast och andra aggregat för infrastrukturprojekt och stora byggarbetsplatser. Men ganska snart började företaget utforska nya och mer innovativa tillämpningar för dessa vagnar.

– Anledningen till att vi satsade på en helt ny typ av ballastvagnar är den planerade övergången till järnvägstransporter som syns i nästan hela Europa. De flesta länder investerar stort både i nybyggen och förnyelsen av järnvägsinfrastrukturen, eftersom det är nyckeln till sänkta CO2-utsläpp och mer hållbara transporter, berättar Luc Le Formal på schweiziska godsvagnsleverantören Wascosa.

Ballastvagnen
Den första vagnen testades i ett skarpt projekt i Frankrike i juni 2021, komplett med lastindikator, 360-graders belysningssystem, säkerhetsblinkers och ljudisolerade system för ballastutmatning. Och nu är tanken att också RMD:s backkamera ska bli en del av världens modernaste ballastvagn.

– I ett första steg vill vi använda kamerorna för att optimera mängden ballast som används ute i fält. Varje ton kostar 40 euro, så det finns stora pengar att spara på att vara mer exakt, säger Luc Le Formal.

Om testerna går bra ser godsvagnsleverantören fler applikationsområden för kameran.

– Till exempel kan kunderna kontroller att arbetet är väl utfört med hjälp av kameran. Det är också möjligt att spara personal ute i fält, eftersom kameror kan fånga vad som händer på andra sidan vagnen minst lika bra som ytterligare en medarbetare.

Vad betyder det här för företaget?

"Det får vi se efter pilottestet, men de har tvåhundra vagnar att hyra ut och vi räknar i första skedet med minst åtta kameror på varje vagn", säger Jan Lindqvist, vd Railway Metrics and Dynamics.

bild
Den automatiserade ballastvagnen Fanps 2.0 visades på transport logistic-mässan i München 9–12 maj 2023. På bilden syns också RMD:s järnvägskamera och PMU-sensor. Fotograf: Kasper Dudzik