Fyrspåret har byggts ut från två till fyra spår

Kapaciteten ökar vilket skapar bättre möjlighet att pendla på sträckan. Järnvägen blir mindre känslig för störningar. Buller från järnvägen minskar, miljön förbättras för boende. Foto: Trafikverket

Uppdaterad

Med fyra spår mellan Malmö och Lund ökar kapaciteten på en av landets mest trafikerade sträckor. Störningarna minskar, fler kan åka tåg och mer gods kan transporteras hållbart i framtiden.

Trafiken genom Åkarp och Hjärup kör sedan 2020 på tillfälliga spår. Fram till 2023 byggs nya spår och stationer som tas i full drift i oktober 2023. Därefter rivs tillfälliga spår.

Projektet

Burlövs station blir en pendlarstation där också Öresundstågen stannar. Stationerna i Åkarp och Hjärup byggs om och vid Klostergården byggs en helt ny station. Nya passager för biltrafik, gående och cyklister byggs under eller över järnvägen utmed sträckan. Då minskar järnvägens så kallade barriäreffekt och upplevs inte lika mycket som ett hinder.

Järnvägsbygge i två delar

Utbyggnaden av järnvägen mellan Arlöv och Lund består i själva verket av två sammanslagna projekt och styrs av två järnvägsplaner. Det är sträckan mellan Flackarp och Arlöv, där bygget startade hösten 2017, och sträckan mellan Flackarp och Klostergården i Lund, som startade våren 2020. Fyra spår mellan Lund och Arlöv beräknas vara färdigbyggda i oktober 2023 och tas i full drift i december

Järnvägen mellan Arlöv och Malmö bangård är redan utbyggd till fyra spår.

Tillfälliga spår

Tågtrafiken på södra stambanan måste fungera under hela byggtiden. För att kunna bygga de fyra nedsänkta spåren på samma plats som de gamla spåren har två tillfälliga spår byggts vid sidan om genom Åkarp och Hjärup. På andra delar av sträckan byggs två nya spår intill de gamla spåren. När de nya spåren är färdiga restaureras de gamla spåren.

Hållbarhet

Med fyra järnvägsspår mellan Malmö och Lund kan fler resa hållbart. Men ett byggprojekt av den här storleken innebär också stor miljöpåverkan.

bild
Det här görs för att minska avtrycket. Bild: Trafikverket

Kostnaden

Cirka 5,4 miljarder kronor (2015 års prisnivå) Projektet medfinansieras av Region Skåne, kommunerna Burlöv och Staffanstorp samt EU.

Källa: Trafikverket