Tunnelbanans blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad. Under Södermalm i Stockholm ligger den allra djupaste punkten i hela tunnelbanesystemet.
Etthundrafem meter under Södermalm pågår just nu bygget av teknikutrymmen som i framtiden kommer att ligga under fötterna på resenärerna när de väntar på tåget på station Sofia. Detta innebär att den djupaste, den östligaste, Nacka, och den västligaste, Barkarby, sprängningen för hela nya tunnelbanan är klar. Det återstår fortfarande en del arbete innan även de sydligaste, Sockenplan, och nordligaste, Arenastaden, punkterna har sprängts ut.
Från Kungsträdgården förlängs tunnelbanan under Saltsjön med station Sofia i Stigbergsparken på östra Södermalm som första station. Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer. Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där ena linjen går mot Söderort och den andra mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Station Hammarby kanal kommer att ligga under vattnet med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en uppgång i Hammarby Sjöstad vid Luma. Byggtiden är 10 år och trafikstart är år 2030.
På Södermalm befinner sig de tre norrgående tunnlarna under Saltsjön för att koppla spåren från Blasieholmen. Södergående sex tunnelfronter befinner sig i ungefärlig höjd med Malmgårdsvägen och sprängs fram i olika takt.
Från Hammarby Sjöstad arbetas det i båda norrgående tunnlar under Hammarby kanal.
Södergående tunnlar befinner sig i höjd med Styrbordsgatan i riktning mot Sickla kanal.
Tunnlarna från Gullmarsplan har passerat Hammarby kanal och nått det som kallas entreprenadgräns. Inga fler sprängningar kommer att ske från detta håll.
Källa: Region Stockholm