Siemens Mobility: Ny tåginteriör ger bekvämare resor i höghastighetståg

Förstaklass-sätena är klädda i varma gråtoner, medan andraklass domineras av blåa toner och restaurangvagnen har en utpräglad bourgogne-röd interiör. Foto: DB AG / Oliver Lang

Siemens 17:e ICE 3Neo-tåg introducerar en ny design som erbjuder ökad komfort för passagerare med hastigheter upp till 300 km/h. Tåget, som nyligen hade premiär, är den första i en serie av 73 ICE 3Neo-tåg som kommer att levereras till 2028.

Den nya designen innefattar helt omgjorda säten som ger ökad komfort och bättre justeringsmöjligheter. Interiören har en harmonisk känsla med moderna material som trädekor och exklusiv klädsel av 85 procent ull i fint nyanserade färger.

Ökad komfort

Ytterligare funktioner som integrerade hållare för surfplattor och krokar på varje ryggstöd förbättrar resenärernas upplevelse. Detta nya interiörkoncept är ett led i DB:s strategi för att förnya sin tågflotta och öka resenärernas komfort och bekvämlighet.

DB och Siemens-representanter såg av tåget på dess premiärresa från Frankfurt till Köln. Dr. Michael Peterson, styrelsemedlem för långdistansresor hos DB, betonade att ICE är en modern designikon och att det nya interiöret höjer standarden för komfort i höghastighetståg.

Snabba ryck

Michael Peter, VD för Siemens Mobility, påpekade att de levererade de första tågen i den nya ICE 3Neo-serien i rekordfart. Han avslöjade att ett nytt åttavagnars ICE 3Neo-tåg kommer att lämna Siemens fabrik i Krefeld var 16:e dag.

Det nya interiörkonceptet kommer att användas i alla nya ICE-tåg, inklusive de 79 beställda ICE L-tågen som väntas levereras i slutet av 2024. Dessa tåg kommer att ha stegfri tillgång för passagerare. ICE 3Neo och ICE L kommer att sänka den genomsnittliga åldern på ICE- och Intercity-tågen till 12 år, från de nuvarande 18 åren.

Källa: Siemens Mobility & Deutsche Bahn