Finland: VR överför privata spår till Trafikledsverket och det nya dotterbolaget Raideinfra Oy

VR kommer i allt högre grad att fokusera på sin kärnverksamhet som operatör av passagerar- och godstrafik. Ägandet av infrastrukturen och driften av tåg separerades redan 1995 när VR grundades. Avyttringen av de privata spåren är en naturlig fortsättning på denna utveckling. Källa: VR, kredit: Kuva

Av historiska skäl ägde finska VR fortfarande privata spåranslutningar som nyligen har överförts till ett nytt dotterbolag, Raideinfra Oy, och till det finska Trafikledsverket Väylävirasto. VR främjar aktivt tillväxt och konkurrens på den finska järnvägsmarknaden samt neutralitet i driftmiljön genom sina egna initiativ.

Privata spår är spår som inte står under kontroll av det finska Trafikledsverket Väylävirasto och som inte är en del av det statliga järnvägsnätet. I Finland ansvarar Väylävirasto för underhåll, utbyggnad och skötsel av det statliga järnvägsnätet. Privata järnvägslinjer ägs exempelvis av industriföretag och hamnar. VR Group äger totalt cirka 60 kilometer privata spår, vilket motsvarar cirka 1 % av den totala längden av det statliga järnvägsnätet. De flesta av dessa privata spår är kopplade till depåområden som VR nu säljer av.

Ägarbyte

Överföringen av de privata spåren från VR till det nya dotterbolaget Raideinfra och Trafikledsverket Väylävirasto genomfördes vid slutet av tidtabellsperioden den 15 december 2024. Ägarbytet genomfördes på ett sätt som minimerade påverkan på befintliga användare av de privata spåren, på befintliga driftavtal och på den praktiska tågtrafiken.

  • Cirka 16 km av VR:s privata spår övertogs av Väylävirasto i december. Dessa spår ligger nära det statliga järnvägsnätet som förvaltas av Väylävirasto och används bland annat för spårunderhåll.

  • De återstående cirka 44 km överförs till dotterbolaget Raideinfra Oy, som VR har etablerat enligt gällande regler. Till att börja med kommer Raideinfra Oy huvudsakligen att äga privata spår som leder till underhållsanläggningar för rullande materiel vid depåer. Denna lösning är avsedd att vara tillfällig, eftersom det långsiktiga målet är att VR inte längre ska agera som spårinfrastrukturförvaltare.

VR fokuserar på tågtrafik

VR arbetar aktivt för en växande, hållbar och konkurrenskraftig järnvägsmarknad i Finland. VR har tidigare meddelat att man planerar att avyttra sina stations- och depåområden för att främja konkurrensneutralitet. VR har också erbjudit överskottsmateriel till försäljning, inklusive trafikdugliga lokomotiv samt gods- och personvagnar.

Avyttring av vägtransportverksamheten slutförd

VR fokuserar på järnvägstransport inom logistikverksamheten – den aviserade överlåtelsen av väglogistikverksamheten har nu fått godkännande från konkurrensmyndigheten och transaktionen slutfördes den 31 december 2024. I och med affären överförs personalen som arbetar med väglogistik och kundavtal till Kuljetava Oy, som ägs av investeringsbolaget Mutares. Köpesumman har inte offentliggjorts.

Källa: VR