Den polska regionaloperatören Koleje Mazowieckie har nyligen beställt upp till 50 moderna FLIRT-tåg från Stadler, vilka ska användas i Masowien. Beställningen, som är värd cirka 750 miljoner euro inklusive underhåll, finansieras delvis med EU-medel. Avtalet, som undertecknades i Warszawa, omfattar även underhåll av den beställda flottan.
- Vårt företag är ledande bland regionala transportföretag i Polen. Vi ersätter och moderniserar vår flotta steg för steg, bygger moderna tekniska anläggningar och arbetar med att införa nya linjer, säger Wiesław Raboszuk, vice marskalk i Masowien.
En långvarig partnerskap och lokal produktion
Samarbetet mellan Koleje Mazowieckie och Stadler började 2006 när Stadler fick sin första beställning på 14 FLIRT-tåg för Polen. Sedan dess har företaget fortsatt att leverera tåg och etablerade en produktionsanläggning i Siedlce. Det nya ramavtalet från idag inkluderar tillverkning av ytterligare 50 femdelade tåg, vilket stärker både komfort och säkerhet i regionens kollektivtrafik.
- Ordern kommer att utföras i Stadlers fabrik i Siedlce. FLIRT-tågen har blivit en fast del av Masowiens landskap. Vi strävar efter att göra moderna fordon till vårt kännetecken och att höja kvaliteten på våra transporttjänster, säger Robert Stępień, VD för Koleje Mazowieckie.
De första tågen från detta avtal förväntas levereras inom 24 månader efter undertecknandet.
Moderna tåg med fokus på tillgänglighet och säkerhet
FLIRT-tågen är designade med en lätt aluminiumstruktur och är utrustade med ETCS Level 2 och uppfyller TSI- och kraschsäkerhetsnormer (EN 15227). De har låg energiförbrukning och är användarvänliga. Tågen har stora ingångar, vilket underlättar snabba passagerarbyten, och en hög andel låggolvskonfigurationer för att vara tillgängliga för alla, inklusive rullstolsburna, cyklister och barnvagnar.
- Koleje Mazowieckie är en viktig kund och partner för oss. Med de nya beställningarna kan vi fortsätta att utveckla vår produktionskapacitet i Siedlce och stärka vår relation med lokala leverantörer, säger Philipp Brunner, divisionschef för Centraleuropa på Stadler.
De femdelade tågen har plats för 600 passagerare, varav 279 sittplatser, och når en topphastighet på 160 km/h. De är utrustade med klimatkontroll, övervakningssystem, informationssystem och trådlöst internet. De har även defibrillatorer och intercomsystem för nödsituationer.
De nya tågen kommer att trafikera linjer från Warszawa till Dęblin, Skierniewice, Żyrardów, Pilawa, Radom, Działdowo, Ciechanów, Mińsk Mazowiecki, Łowicz, Sochaczew, Ostrołęka, Małkinia, Łochów och Tłuszcz.
Källa: LOK-report