Trots minskat resande förbättrar SJ rörelseresultatet för andra kvartalet i år
SJ:s utbud har sammantaget varit lägre än motsvarande period föregående år. Lägre utbud har medfört att resandet minskade med två procent jämfört med samma period föregående år. Allt fler tåg har successivt tagits i trafik under kvartalet efter att de skador som den stränga vintern orsakat åtgärdats. Under kvartalet lanserades även SJs nya kundservice- och bokningsplattform efter flera års intensivt arbete.
– Den nya kundservice- och bokningsplattformen ger oss helt andra möjligheter än vår gamla. Många har lagt mycket tid och tankekraft på att få den på plats och den stegvisa lanseringen gick helt enligt plan, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård i ett pressmeddelande.
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter har bidragit till det högre rörelseresultatet. SJ ansvarar sedan den mars månad för drift och underhåll av pendeltågstrafiken i Stockholms län och Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva nattågstrafiken Stockholm–Luleå/Narvik från den 15 december 2024.
– Nattågstrafiken är betydelsefull för både arbetspendling och turism. SJ ingår bara avtal inom upphandlad trafik när vi är övertygade om att vi kan erbjuda en pålitlig trafik med nöjda kunder till en rimlig ekonomisk ersättning och med balanserad riskdelning mellan oss och beställaren, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård.