Under 2027 planeras omfattande underhåll genomföras på Trelleborgsbanan, där räler, slipers och kontaktledningar byts ut. Mindre åtgärder utförs samtidigt för att säkra banans skick och minimera framtida störningar.
Under 2027 genomförs ett antal större åtgärder på Trelleborgsbanan. Räler och slipers ska bytas ut mellan Fosieby och Trelleborg, och hela kontaktledningsanläggningen mellan Lockarp och Trelleborg ska bytas. För att maximera tiden kommer även mindre underhållsåtgärder att utföras, såsom kontroll av järnvägsbroar och byte av beläggning i flera plankorsningar längs sträckan.
Trelleborgsbanan öppnade för persontågstrafik i december 2015 efter en omfattande upprustning. Tidigt under 2016 upptäckte Trafikverket att vissa räler, levererade under 1970- och 1980-talet och som använts på Trelleborgsbanan, kunde ha mikroskopiska sprickor i stålet. Dessa sprickor skulle på sikt kunna leda till rälsbrott.
På andra sträckor, exempelvis Västkustbanan, där räler med liknande sprickor använts, har Trafikverket tvingats genomföra akuta byten.
Situationen på Trelleborgsbanan har dock varit stabil, eftersom banan trafikeras med färre tåg som kör i lägre hastigheter. Detta har möjliggjort en planering av arbetet, särskilt eftersom andra åtgärder också behöver genomföras i takt med att banans tekniska livslängd närmar sig sitt slut.
Ett planerat arbete innebär lägre kostnader och möjligheten att i god tid planera trafikupplägg, vilket minimerar påverkan på resenärer och godstrafik.
Under 2027 kommer därför omfattande åtgärder att genomföras på Trelleborgsbanan, där räler, slipers och kontaktledningar byts ut. Samtidigt utförs mindre åtgärder för att säkerställa banans skick och minska framtida störningar.
Källa: Trafikverket