Triss i kranar effektiviserade järnvägsunderhållet för första gången

Växelbyte i Vingåker. Foto: Vossloh.
Växelbyte i Vingåker. Foto: Vossloh.

Påsken innebar en milstolpe för järnvägsunderhållet då tre spårgående kranar för första gången användes samtidigt på tre olika platser. Totalt byttes tio växlar ut mellan långfredag och påskafton, vilket möjliggjordes genom modern installationsteknik och ökade resurser till underhållsarbeten.

Påsken var en tid då underhållsarbeten på järnvägen, som växelbyten, ofta utfördes. I år markerades ett steg framåt när tre spårgående kranar för första gången användes samtidigt på tre olika platser. Vossloh Nordic, som genomförde arbetet på uppdrag av Trafikverket, bytte exempelvis två växlar på 4,5 timmar i Tomteboda. Totalt byttes tio växlar ut mellan långfredag och påskafton med hjälp av dessa kranar.

Ny metod möjliggjorde effektivisering
Att detta inte hade skett tidigare berodde på flera faktorer. Metoden var relativt ny och började först nu användas i större skala. Dessutom innebar inköp av moderna maskiner stora investeringar. Underhållsarbetet hade först nyligen fått den förutsägbarhet, långsiktighet och de resurser som krävdes för att möjliggöra en sådan satsning.

Förståelsen för att Sverige måste ta tag i underhållsskulden hade också börjat nå fram till politiken. Trafikverket hade tilldelats ökade resurser till underhållsarbete. Detta var något Tågföretagen länge hade arbetat för och betraktade som ett första steg mot en starkare och mer robust järnväg.

Källa: Tågföretagen