BaneNOR inleder ny era av digital järnvägsplanering med norsk innovation

Med BaneNORs nya BIM-verktyg blir det möjligt att simulera och analysera olika layoutalternativ i en virtuell miljö, vilket reducerar risken för kostsamma misstag under det faktiska byggandet. Foto: Novorender

BaneNOR, som ansvarar för järnvägsinfrastrukturen i Norge, tar ett stort kliv framåt i sin digitala transformation genom att anamma en ny form av byggnadsinformationsmodellering (BIM). I samarbete med det norska företaget Novorender har BaneNOR tecknat ett fyraårigt avtal för att implementera en avancerad 3D-modelleringsteknik för planering av järnvägsprojekt.

Detta nya system syftar till att göra planeringsprocessen snabbare, billigare och mer effektiv, berättar BaneNOR i ett pressmeddelande.

Teknologiska framsteg och partnerskap

Det avancerade BIM-systemet som BaneNOR nu tar i bruk har utvecklats av Novorender, ett företag baserat i Stavanger som startade 2016 med målet att förenkla användningen av BIM-modeller. Systemet är designat för att integrera och visualisera stora mängder data från olika källor på ett överskådligt sätt, vilket underlättar planeringsprocessen för komplexa infrastrukturprojekt. Med detta verktyg kan BaneNORs personal enkelt navigera, manipulera och hämta detaljerad information om järnvägsprojekten.

Fördelar med det nya systemet

Det nya BIM-systemet minskar behovet av manuellt arbete och traditionell ritproduktion, vilket bidrar till högre kvalitet på infrastrukturdata och potentiella kostnadsbesparingar. Kristin Lysebo, ansvarig för BIM hos Bane NOR, förklarar att systemet kommer att spela en stor roll i hur man hanterar och utvecklar infrastrukturen framöver.

Illustration

Med hjälp av realtidsdata och interaktiv 3D-modellering kan beslutsfattare göra mer informerade val som stöder hållbar och ekonomisk utveckling av järnvägsnätet. Foto: Novorender

Utmaningar och möjligheter i järnvägsplanering

Planering och byggande av järnvägar kräver noggrann analys av geografiska och tekniska förhållanden för att säkerställa säker och effektiv transport. Tågspåren måste till exempel anläggas med hänsyn till terräng och befintliga strukturer för att undvika skarpa kurvor och alltför branta lutningar.

Framtidsutsikter

Samarbetet med Novorender markerar en ny fas i BaneNORs strävan att ständigt förbättra och modernisera sin verksamhet. Tore Hovland, VD för Novorender, ser stor potential i partnerskapet och betonar att deras teknologi är särskilt anpassad för att möta de höga krav som ställs inom järnvägsbranschen. Medan BaneNOR förbereder sig för att implementera och utnyttja det nya systemet fullt ut, fortsätter de att utforska ytterligare möjligheter att utveckla och effektivisera järnvägssektorn i Norge.

Källa: BaneNOR