Nu är det klart att den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska gå via Liljeholmen och inte via Södersjukhuset. Den nya linjen kan också komma att få kapacitet för självkörande tåg som i Köpenhamn, London och Paris. – Nu utreds möjligheten för Sveriges första självkörande tunnelbanelinje, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL
– Nu skrivs historia. Den nya tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö kommer att gå via Liljeholmen. Det innebär att Stockholm kan få sin första helt nya tunnelbanelinje sedan spadtaget för Blå Linjen togs på 1960-talet. Stockholmarna får samtidigt totalt sex nya tunnelbanestationer, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
– Bygger man nytt måste man också tänka nytt. I det fortsatta arbetet med den nya tunnelbanelinjen blickar vi mot Köpenhamn, Paris och London för att ta efter deras arbete med modern teknik, både i hur tunnelbana kan byggas men också hur den köras. Nu utreds möjligheten för Sveriges första självkörande tunnelbanelinje, säger Kristoffer Tamsons (M).
Inom ramen för Sverigeförhandlingen har Region Stockholm, staten genom Sverigeförhandlingen och Stockholms stad träffat överenskommelse om utbyggnad av tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö. I utredningen har totalt sex alternativ utretts. Nu står det klart att det blir det västliga alternativet med en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Liljeholmen. Tunnelbanan kommer att få nya stationer vid Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstafältet, Årstaberg, Östberga och Älvsjö. Det innebär fyra helt nya tunnelbanestationer och två nya stationer i anslutning till nuvarande.