I början av sommaren lyfte tågbolag, Transportstyrelsen och Svenska Turistföreningen brister i Trafikverkets planeringsförmåga där Snälltåget och andra tågbolag får tidtabeller alltför sent – vilket gör att tåget inte blir ett alternativ. Tågbranschen behöver bättre förutsättningar, inte sämre, för att vara attraktiva och samtidigt bättre kunna bidra till klimatomställningen.
Sedan dess har regeringen kallat till krismöte och Trafikverket har lovat bättring. För 10 dagar sedan uttalade sig Trafikverket och sa att man då levererade tidtabeller för trafik 4-7 veckor framåt i tiden, mot lagstadgade fyra månader, och att man vid årsskiftet skulle vara ikapp och leverera enligt lagen. Idag har vi och andra tågbolag tåg som ska köras inom mindre än tre veckor där vi fortfarande inte har fått några tidtabeller. Situationen är precis lika illa och akut som den var i maj.
Förra veckan kritiserade Trafikverkets generaldirektör SJ i en artikel i DN för att de kommunicerat att de inte trodde på att Trafikverket skulle klara av att leverera tidtabeller inom fyra månader vid årsskiftet. Snälltåget kan bara hålla med SJ.