9000 meter långräl till Olskroken

Ombyggnad av spårsystemet i Olskroken i Göteborg. Foto: Trafikverket

Bygget av järnvägsspår är en noggrann process med flera viktiga steg. I Olskroken har förberedelserna för broprojekten varit omfattande, med markarbete och skapande av en stabil bas genom fyllning och komprimering av makadam. Nu har tiden kommit att placera järnvägsrälsen (skenorna) ovanpå denna grund, tillsammans med betongslipers som utgör en solid bas för rälsen. Denna grundläggande struktur är avgörande för att säkerställa säker och effektiv tågtrafik.

Nyligen genomfördes en imponerande leverans av över 9000 meter räl till Göteborgs stadsdel Olskroken, där de två broprojekten, Olskroksbron och Godstågsviadukten, tar form. Varje räl, känd som ett långräl, sträcker sig hela 420 meter och är tillverkat av stål. Dess utformning syftar till att ge en jämn övergång mellan olika spårsektioner, vilket skapar en smidig och komfortabel färd för tågen samtidigt som skakningar vid skarvarna mellan olika järnvägsspår minimeras.

Långrälens böjlighet möjliggör justeringar för att skapa en jämn, stabil och slitstark farbana när alla komponenter är på plats. Noggrann justering säkerställer att spåret följer önskad geometri och uppfyller de höga krav som ställs på moderna järnvägar. När alla steg är avslutade och kvalitetskontroller genomförts, är järnvägsspåret redo för tågtrafik.

Detta projekt kräver expertis och noggrann övervakning för att garantera både säkerheten och effektiviteten hos järnvägstrafiken. Mot slutet av maj närmar sig den spännande stunden då det första godståget förväntas passera över den nya bron och de nya järnvägsspåren i Olskroken.

Källa: Trafikverket