Fyrspåret medför ny sträckning för Alnarpsån

På grund av Fyrspårsbygget får Alnarpsån en ny sträckning - och mer än en fördubblad kapacitet av vattenflödet. Foto: Trafikverket

Fyrspårsbygget mellan Malmö och Lund påverkar inte bara tåg- och vägtrafiken, utan omleder även vattnet längs sträckan. Alnarpsån får en ny sträckning och en betydande ökning av vattenflödeskapaciteten.

Fyrspårsprojektet i Åkarp inkluderar återställning av Åkarpsdammen och omlokalisering av Alnarpsån söderut. Dammens ursprungliga storlek återställs, och Alnarpsån får en ny sträckning med över dubblad vattenkapacitet, från 6 m³/s till 13.8 m³/s.

b
Alnarpsån leds om från den östra till den västra sidan av järnvägen en bit söder om E6:an-bron. Foto: Trafikverket

Innan de tillfälliga spåren byggdes lades en kulvert för vattnet under Sockervägen. Nu, efter rivningen av de tillfälliga spåren, kommer Alnarpsån att riktas genom öppna och stängda tråg på den östra sidan av järnvägen. Därefter leds den under järnvägen till den västra sidan, cirka 350 meter norr om den tidigare undergången.

För att hantera ökade flöden har flera åtgärder vidtagits längs de cirka tio kilometer långa Alnarpsån. Dessa inkluderar att öka kapaciteten genom den nya passagen under E6, som nu släpper igenom dubbelt så mycket vatten som tidigare. Omledningen av ån till den västra sidan av järnvägen söder om E6 ger också extra kapacitet mot Arlöv.

b
Till höger skymtas passagen där de tillfälliga spåren legat och där cykelvägen nu kommer att gå. Foto: Trafikverket

Den nya passagen under järnvägen söder om motorvägen ökar även det totala vattenflödet. Förbättringar har skett genom att vatten från västra Åkarps samhälle, som tidigare rann ut i Alnarpsån, nu fördröjs i dammar. Detta minskar toppflödena till ån och minskar därmed risken för översvämningar.

Trots det fuktiga vädret under hösten och vintern har bygget av Fyrspåret inte ökat risken för översvämningar. Tvärtom har fördröjningsmagasin och svämplan byggts längs sträckan Hjärup-Arlöv för att minska den totala vattenmängden i ån vid kraftig nederbörd. Vatten som samlas i det nedsänkta spårområdet söder om tunneln på Åkarps station pumpas ut söderut och rinner ut i diket längs med Västkustvägen, vilket inte påverkar ån.

b
Söder om E6 har en del av konstruktionen byggts med material återanvänt från järnvägsprojektet. Foto: Trafikverket

Dåligt väder med kraftig vind kan skapa problem genom att havet dämmer upp vattnet i Öresund. Tillsammans med Åkarps nuvarande utmanande VA-tekniska förhållanden leder detta till återkommande översvämningar. För att adressera detta krävs omfattande förändringar i hela kommunens avvattningssystem.

Källa: Trafikverket