Deutsche Bahn rapporterar miljardförlust under första halvåret

Ny bro öppnad över gränsfloden Oder mellan Tyskland och Polen. Foto: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn har fallit djupt ner i de röda siffrorna under det första halvåret 2024, med en rapporterad förlust på 1,2 miljarder euro. Bolaget hänvisar till stora investeringar, extremväder och strejker som huvudorsaker till de negativa resultaten. Under samma period förra året låg förlusten på 71 miljoner euro.

Deutsche Bahn har under det första halvåret gjort en stor förlust. Företaget måste nu spara. Finanschefen Levin Holle, 57, betonade:

– Vi måste i framtiden åstadkomma mer järnvägstrafik med färre anställda.

För att uppnå detta planerar företaget att minska antalet tjänster, särskilt inom administrationen. Totalt sett ska runt 30 000 heltidsanställningar bort under de kommande fem åren. Enligt finanschefen Holle motsvarar detta ungefär två års naturlig personalomsättning.

Externa faktorer

– Vi har drabbats hårt av externa faktorer som extremväder i en aldrig tidigare skådad omfattning, vilket har pressat vår redan saneringsbehövande infrastruktur till bristningsgränsen och förvärrat den operativa och finansiella situationen inom både person- och godstrafiken, säger Bahnchefen Richard Lutz.

Trots detta räknar Lutz med att Deutsche Bahn ska kunna redovisa positiva operativa resultat vid årets slut, det vill säga före räntor och skatter. Företaget har redan förra året genomfört omfattande investeringar i infrastrukturen och förväntar sig betydande återbetalningar från staten under 2024. Omsättningen uppgick till 22,31 miljarder euro, vilket är en minskning med tre procent.

Telekom-aktier säljs för att stötta Deutsche Bahn

Den tyska staten har beslutat att sälja aktieposter i Telekom för att injicera kapital i Deutsche Bahn. Detta förväntas bidra till att stärka bolagets finansiella ställning och möjliggöra fortsatta investeringar i infrastrukturen.

Infrastrukturens kapacitet hårt prövad

Deutsche Bahn betonar att extremväder, strejker och haverier som Rauhebergtunneln har kraftigt påverkat resultatet. Under de första sex månaderna 2024 använde 64,2 miljoner resenärer fjärrtågen, vilket är en minskning med sex procent jämfört med samma period förra året.

Försämrad punktlighet

Punktligheten i fjärrtrafiken sjönk till 62,7 procent under första halvåret, en märkbar försämring från 70 procent som var målet. För hela järnvägspassagerartrafiken låg siffran på 90,1 procent. I juni var situationen särskilt svår med överflödande floder, skadade dammar och jordskred i flera regioner, vilket ledde till att nästan hälften av tågen var försenade. Punktlighetsgraden låg då på 52,9 procent, trots att juni var den mest inkomstbringande månaden i Deutsche Bahns historia tack vare fotbolls-EM.

Sysselsättningsläget inom Deutsche Bahn

Deutsche Bahn har länge varit en stor arbetsgivare i Tyskland och har nyligen påbörjat flera initiativ för att förbättra arbetsvillkoren och rekrytera fler medarbetare, särskilt inom tekniska och operativa roller. Företaget har lanserat kampanjer för att locka unga talanger och erbjuda attraktiva traineeprogram. Samtidigt pågår det en omstrukturering för att effektivisera verksamheten och förbättra punktligheten, vilket har medfört vissa personalneddragningar i administrativa funktioner. Deutsche Bahn strävar efter att skapa en hållbar arbetsmiljö där anställda kan utvecklas och bidra till bolagets långsiktiga mål att förbättra servicen och minska miljöpåverkan.

Sammantaget står Deutsche Bahn inför stora utmaningar men fortsätter att arbeta mot sina långsiktiga mål genom strategiska investeringar och förbättringar i både infrastruktur och arbetsmiljö.

Källa: Die Welt