Allvarliga olyckor vid järnvägsövergångar kvarstår trots åtgärder

Plankorsning i Örebro. Foto: Stina Wickenberg

Under 2023 inträffade 32 allvarliga olyckor vid järnvägsövergångar, därav fem dödsoffer. Problemen är mest påtagliga i tätorter och vid oskyddade övergångar utanför tätorter. Över hälften av Sveriges 6 500 järnvägsövergångar saknar fortfarande säkerhetsanordningar.

Trots regeringens åtgärder efter olyckor 2019, är endast ett fåtal av de cirka 3 500 obevakade övergångarna åtgärdade. Ungefär 3 400 övergångar saknar fortfarande bommar eller ljus- och ljudsignaler.

– Obevakade järnvägsövergångar är en kvarleva från en tid då tågen gick långsamt och lät högt. Trots att tågen har utvecklats till att bli allt tystare och snabbare med längre bromssträckor, finns fortfarande tusentals obevakade och livsfarliga järnvägsövergångar kvar. Tåg kan ha bromssträckor på över en kilometer. Även om en förare upptäcker en fara vid en plankorsning kan det redan vara för sent att bromsa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Efter regeringens uppdrag 2019 granskat Trafikverket säkerheten vid 1 000 plankorsningar. Av dessa identifierades 180 som särskilt farliga, baserat på trafikmängd och antalet berörda personer. Under 2023 åtgärdades 14 av dessa övergångar. De prioriterade korsningarna beräknas vara åtgärdade tidigast 2029.

– Trafikverkets vanligaste metod är tyvärr att helt enkelt stänga av järnvägsövergången och låta trafiken ta en annan, ofta betydligt längre, väg. Lantbrukare och andra landsbygdsbor får sämre mobilitet när deras överfart tas bort. Vi ska givetvis inte ha kvar farliga järnvägsövergångar, men vi vill se att de åtgärdas med skyddsanordningar, säger Tony Gunnarsson.

Trots åtgärder vid särskilt farliga plankorsningar återstår tusentals obevakade järnvägsövergångar. Dessutom finns andra brister vid överfarterna. Magasinsträckan, det utrymme där vägfordon kan stå stilla tillfälligt, är ibland för kort. Detta ökar risken för att fordon blockerar korsningsområdet vid köbildning.

Vid många övergångar löper bilvägen parallellt med järnvägen och svänger skarpt mot den. Detta kan skapa risker vid halka eller dålig sikt.

Källa: Riksförbundet M Sverige