Sensorer och räknare revolutionerar järnvägsövervakningen

RSR110-hjulsensorn finns i två systemvarianter, som enkel hjulsensor RSR110s och som dubbel hjulsensor RSR110d. Båda hjulsensorerna finns tillgängliga utan utvärderingsenhet och kan enkelt integreras i elektroniken i vilket system som helst via ett öppet analogt gränssnitt. Detta gör RSR110 så flexibel. Det möjliggör för systemintegratörer att anpassa utvärderingen av data efter sina individuella behov. Om det behövs kan Wheel Sensor Converter (WSC) användas för att omvandla den analoga signalen till en digital. Foto:Frauscher Sensor Technology.

Järnvägssystem är beroende av flera teknologier för att säkerställa smidig, säker och effektiv drift. Bland dessa spelar axelräkning och spårkretsar en avgörande roll för att övervaka och detektera tågtrafik.

Medan båda teknologierna tjänar samma grundläggande syfte, har axelräknare blivit det föredragna valet för operatörer världen över. Detta beror på flera fördelar, såsom hög tillförlitlighet, tillgänglighet och säkerhet, jämfört med traditionella spårkretsar.

Spårkretsar – en traditionell metod för tågdetecktering

Spårkretsar har länge varit hörnstenen i järnvägens signalsystem. Tekniken bygger på ett enkelt funktionssätt där järnvägsspåren används för att sluta en elektrisk krets. I ett typiskt system skickas en lågspänningsström genom ena rälsen och tas emot av den andra, med en isolerande fog som separerar spårsektionerna. När inget tåg finns på sektionen flyter strömmen obehindrat och visar att spåret är fritt. När ett tåg kör in på sektionen, skapar dess axlar en kortslutning som signalerar att spåret är upptaget.

Axelräkningssystemets framväxt

Axelräknare används alltmer i moderna järnvägssystem där hög tillförlitlighet och tillgänglighet krävs. Till skillnad från spårkretsar använder axelräknare induktiva sensorer som detekterar tåghjul när de passerar en bestämd punkt på spåret. Varje gång ett hjul passerar, skickas en signal till en utvärderingsenhet som behandlar informationen.

Axelräkning innebär att varje gång en järnvägsfordonsaxel passerar en detekteringspunkt, ökar räknaren med en enhet. När en axel lämnar spårsektionen, minskar räknaren med en enhet. Om antalet inräknade axlar motsvarar antalet utgående, är spåret fritt. Om inte, signaleras att spåret är upptaget.

En stor fördel med axelräknare är deras förmåga att ge operatören avancerad information, inklusive färdriktning, antal axlar, hastighet och diagnostiska data. Dessa egenskaper gör axelräknare till en central del av signalsystem och järnvägsinfrastruktur globalt.

Exempel på avancerad teknik: Frauscher Advanced Counter FAdC®

Ett exempel på ett avancerat axelräkningssystem är Frauscher Advanced Counter FAdC®, utvecklat av Frauscher Sensor Technology. Systemet används i många projekt världen över och erbjuder hög säkerhet enligt Safety Integrity Level 4 (SIL 4). Detta gör det särskilt lämpligt för viktiga tillämpningar som exempelvis skydd vid plankorsningar och spårupptagningsdetektion.

FAdC®-systemet har en flexibel arkitektur med flera gränssnittsalternativ, inklusive relägränssnitt, optokopplargränssnitt och ett Ethernet-gränssnitt. Det senare stöder många felsäkra protokoll som Frauscher Safe Ethernet och EULYNX, vilket ger en sömlös integration med befintliga system.

Fördelar med decentraliserad arkitektur

FAdC® erbjuder också möjligheten till en helt decentraliserad arkitektur, vilket minskar systemets komplexitet och underhållskostnader. Decentraliserade system sprider funktionerna över flera noder, vilket gör järnvägsnätet mer robust och minskar risken för omfattande störningar vid fel.

Genom att koppla samman detekteringspunkter via exempelvis fiberoptiska nät, kan operatörer dra nytta av enklare nätverksarkitektur, mindre kabeldragning och lägre projektkostnader.

Intelligenta funktioner för ökad prestanda

Trots att FAdC® redan erbjuder hög tillförlitlighet, har systemet också flera innovativa funktioner, såsom Counting Head Control (CHC) och Supervisor Track Section (STS), som ytterligare förbättrar prestandan.

CHC-funktionen är konfigurerbar och förhindrar felräkningar på grund av störningar från exempelvis vägtrafik eller metallföremål. STS-funktionen möjliggör automatiska återställningar vid fel, vilket ökar systemets tillgänglighet utan behov av manuell intervention.

Dessa funktioner, tillsammans med systemets flexibilitet och skalbarhet, gör FAdC® till en kraftfull lösning för modern järnvägssignalering, med kontinuerlig utveckling och förbättring som en del av systemets kärna.

Sensorteknikens roll inom järnvägen

Användningen av sensorer inom järnvägen, som axelräknare, har revolutionerat sättet vi övervakar och styr tågtrafik på. Med teknikens utveckling och införandet av avancerade system som FAdC® kommer järnvägsoperatörer att kunna upprätthålla ännu högre säkerhetsstandarder, förbättra driftsäkerheten och minska underhållskostnaderna i framtiden.

Källa: Frauscher Sensor Technology.