Ytterligare utredning av nya järnvägssträckan genom Timrå

Timrå. Foto: Thom Reijnders/Unsplash

Det finns betydande utmaningar med den nuvarande korridoren för den framtida järnvägssträckningen genom Timrå enligt Trafikverket som därför att kommer genomföra en ny utredning av sträckan.

De huvudsakliga utmaningarna rör den fysiska miljön samt osäkerheten kring en järnväg som ligger nära Sundsvall Timrå Airport. Vidare skulle den aktuella korridoren medföra omfattande stopp i den befintliga person- och godstrafiken under byggtiden, anser Trafikverket.

– Vi vill kunna bygga en modern järnväg som når upp till rätt standard för att tågen ska kunna gå i högre hastigheter och därmed minska restiden, därför har vi fattat beslut om att göra en ny utredning, säger Per-Henrik Fräjdin, planerare vid Trafikverket.

Utredningen för sträckan mellan Birsta och Bye, som passerar genom Timrå, startar 2025 och ska vara klar 2027. För att undvika att påverka Timrås utveckling negativt, anser Trafikverket att det är viktigt att utredningen noggrant definierar både den nuvarande och potentiella nya korridoren.

Trafikverket har i en avsiktsförklaring med Timrå kommun enats om ansvar och samarbete framöver, och myndigheten står för finansieringen av utredningen.

Sedan 2014 har Trafikverket planerat Ådalsbanans framtida sträckning mellan Sundsvall och Härnösand. En fördjupad utredning har genomförts under 2022-2024, som visar att sträckan mellan Birsta och Bye inte kan uppnå målstandarden på 250 km/h och en restid på 25 minuter mellan Härnösand och Sundsvall, med stopp i Timrå och Sundsvall Västra.
 

b
Den 18 mil långa Ådalsbanan går mellan Sundsvall och Långsele via Timrå, Härnösand och Kramfors.. Foto: Trafikverket

– Trafikverket finansierar hela utredningen och kommunen ansvarar för att bidra med underlag och med samverkan i den kommunala planeringen, säger Per-Henrik Fräjdin, planerare vid Trafikverket

Den nya utredningen blir underlag till Trafikverkets långsiktiga planering och ligger till grund för utpekad riksintressekorridor för framtida järnväg. Befintlig korridor gäller tillsvidare till det eventuellt blir ett beslut om ny korridor, tidigast 2027.

Källa: Trafikverket