VR:s planer för tågtrafik mellan Haparanda och Uleåborg nästa år tar form

Järnvägsstationen i Uleåborg byggdes 1886 när Österbottniska järnvägen nådde staden. Järnvägen från söder till Uleåborg elektrifierades 1983 med hjälp av kontaktledningar på 25 kV. Elektrifieringen norrut från Uleåborg till Rovaniemi blev inte klar förrän 2004. År 2006 elektrifierades även järnvägen från Uleåborg till Idensalmi. De snabbaste tågen från Uleåborg till Helsingfors trafikeras av VR:s Pendolino-tåg. Foto: Wikipedia Common, kredit: TeVe

Tågtrafiken mellan Sverige och Finland kan komma igång redan i början av nästa år, enligt VR:s senaste planer. Den finska tågoperatören har presenterat tre olika alternativ för hur trafiken mellan Haparanda och Uleåborg skulle kunna se ut.

VR, som nyligen vann anbudet för att driva Norrtågs tågtrafik i norra Sverige, undersöker nu möjligheten att även köra passagerartåg över gränsen mellan Sverige och Finland. Norrtåg, som ägs av fyra svenska regioner, ansvarar för att upphandla och organisera kollektivtrafik i regionen, men driften av tågtrafiken sker genom upphandlade operatörer.

Tågtrafik över gränsen från Haparanda till Uleåborg

För närvarande körs tre turer per dag mellan Haparanda och Luleå av Vy Tåg, som snart ersätts av VR när de tar över tågtrafiken i norra Sverige från december 2025. VR ser en möjlighet att inleda trafiken mellan Haparanda och Uleåborg redan innan dess.

– Vi har en god dialog med Norrtåg och ser fram emot att utöka tågtrafiken mellan våra länder, säger Juho Hannukainen, chef för VR:s nya trafikverksamhet.

Tre olika alternativ för tågtrafikens omfattning

VR har presenterat tre olika alternativ för hur tågtrafiken mellan Haparanda och Uleåborg skulle kunna organiseras. Det mest omfattande alternativet innebär daglig trafik med upp till 30 turer i veckan, vilket inkluderar 15 turer i vardera riktningen. I detta scenario skulle det också finnas en direktförbindelse mellan Helsingfors och Haparanda, där nuvarande dagtåg från Helsingfors skulle förlängas till Haparanda.

I det andra alternativet skulle trafiken begränsas till helger, med avgångar från fredag till söndag. Det tredje och mest begränsade alternativet skulle innebära trafik endast på fredagar och söndagar.

För att kunna genomföra planerna behövs dock stöd från både staten och berörda kommuner. Enligt VR skulle det mest omfattande alternativet kräva ett stöd på 1,4 till 2 miljoner euro per år. Om trafiken begränsas till helger, skulle stödet halveras.

Ökad intresse för gränsöverskridande resor

Det finns ett stort intresse för att kunna resa direkt från Finland till Sverige med tåg, särskilt för dem som vill resa vidare till andra europeiska länder. Även om resan från Haparanda till Stockholm kan ta upp till 15 timmar med ett byte, öppnar detta upp möjligheten att resa landvägen till Centraleuropa.

Enligt en rapport från Visit Finland skulle en tågresa från Torneå till Berlin ta ungefär 26 timmar, till Bryssel 37 timmar och till London 40 timmar. Hannukainen ser stora möjligheter med denna utveckling:

– Om vi kan skapa bra byten och sammanhängande resor, skulle detta kunna bli en mycket attraktiv resväg för resenärer som vill undvika flyget, säger Hannukainen.

Långsiktigt avtal och nya arbetstillfällen

Från december 2025 kommer VR att ta över driften av Norrtågs linjer i norra Sverige genom ett avtal som sträcker sig över tio år. Avtalet är värt 3,2 miljarder svenska kronor och kommer att innebära att VR rekryterar cirka 200 personer i regionen för att hantera tågtrafiken. Största delen av personalen förväntas övergå från Vy Tåg, som för närvarande driver trafiken.

Med detta avtal stärker VR sin position i norra Sverige och banar väg för en ökad integration av tågtrafiken mellan Sverige och Finland.

Källa: Yle Uutiset