Scania och det australiensiska företaget Fortescue har kommit överens om att tillsammans utveckla och validera en fullt integrerad lösning för autonoma vägtransporttåg – ett road train.
Den globala gruvindustrin genomgår en omvandling, och autonoma lösningar får allt större uppmärksamhet. Utmaningarna kan tacklas med hållbarhet i fokus, då teknikutvecklingen inom området accelererar snabbt. Den autonoma lösningen kommer att utvecklas, testas och valideras i samarbete med Fortescue vid transportlösningsföretagets järnmalmsverksamhet i Christmas Creek, Queensland.
Med transportlösningsföretagets teknik inom självkörande lastbilar kommer den autonoma lösningen att integreras med Fortescues Fleet Management System (FMS), som är utformat för att optimera fordonsutnyttjande och maximera produktivitet, samtidigt som effektiv bränsle- och energianvändning säkerställs för att minska koldioxidutsläppen. Lösningen kommer också att inkludera Scanias ombordautomationsteknik för företagets R770-lastbilen, kopplad till tre släpvagnar med en totalvikt på 120 ton och en lastkapacitet på 240 ton.
"Det här är en fantastisk möjlighet för oss att lära sig mer om autonomi i krävande miljöer tillsammans med en innovativ partner," säger Peter Hafmar, chef för Autonomous Solutions på Scania.
Fortescue Metals VD, Dino Otranto, säger:
"Vår stora expertis inom autonoma transporter har gjort det möjligt för oss att tillsammans utveckla en unik autonom lösning som gör det möjligt att bryta höggradiga satellitfyndigheter på ett ekonomiskt sätt. Detta projekt hjälper oss att maximera produktiviteten med unika lågkostnadslösningar i vår gruvverksamhet.
– Deras tunga lastbilar arbetar i en otroligt tuff miljö. De lokala och globala gruvspecialisterna har tagit fram en lösning som kommer att öka både effektiviteten och säkerheten, säger Robert Taylor, chef för Mining på Scania Australia.