Nu arbetar rekordmånga personer under jord i Hagastaden. Cirka tvåhundra personer är engagerade i byggandet av Stockholms nya station och spårtunnlarna som leder dit.
Både norr och söder om stationen hörs det dova mullret från sprängningarna för den Gröna linjen. Även om det värsta oväsendet är över i Hagastaden, fortsätter arbetet med full fart.
– Just nu arbetar vi parallellt i alla faser. I ena änden spränger vi tunnlar och i den andra sätter vi upp gipsväggar och kabelstegar. Det är lite speciellt, säger Sofia Edoff, projektchef på NCC.
För att nå målen krävs olika yrkeskategorier som bergarbetare, anläggningsarbetare och installatörer. Dessutom behövs personal som hanterar inköp, ekonomi och arbetsmiljö. Totalt är cirka 200 personer involverade i projektet, vilket skapar en stor arbetsplats på en begränsad yta.
– Det är en logistisk utmaning. Vi har endast en väg ner till tunnelsystemet under jord. Den är 600 meter lång och smal på vissa ställen. Här tar vi emot 500 leveranser i veckan, transporterar busslaster med personal och fraktar ut tonvis med berg. Samtidigt bygger vi en station där nere. Det liknar att lägga ett pussel, säger Edoff.
Planering är avgörande för projektets framgång, och dagarna fylls med strategiska beslut. De kommande månaderna krävs ännu fler arbetare för att hantera ytskikt, installation av konst, golv, kakel och biljettkurer, samt ansvara för el, belysning, ventilation och sprinklersystem.
– Det händer otroligt mycket på byggplatsen varje dag. Den här veckan hoppas jag att vi kan förlänga tunneln med 15–20 meter, att biljetthallen under Karolinska avancerar i flera etapper och att ledningsomläggningarna på Karlbergsvägen går bra. Det är intensivt men också mycket givande, avslutar Sofia Edoff.
Källa: Region Stockholm