Mälardalens tågresenärer drabbas av 405 000 förseningsminuter årligen – Så vill MTR åtgärda problemen

All trafik – både persontåg och godståg på de sträckor som Mälartåg trafikerar – ingår i analysen. Syftet är att bidra med inspel till prioriteringar av resurser som ger stor effekt för järnvägens resenärer och kunder.. Foto: MTR

405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.

Konkreta exempel på de största tidstjuvarna inom järnvägens infrastruktur i regionerna Uppsala, Stockholm, Örebro, Västmanland, Östergötland och Södermanland presenteras i en nyligen framtagen rapport kallad Mälardalsregionen åtgärder för en bättre tågtrafik.

– Mälardalsrapporten ger insikt i hur man kan förbättra punktligheten och effektiviteten i vårt järnvägssystem. Genom att titta på hur fel slår mot resenärerna och godstrafik kan vi bidra med ett prioriteringsunderlag utifrån vad som får mest trafikpåverkan för kunderna. Till exempel kan vi se att en enda i växel i Stjärnhov utanför Gnesta kan skapa nästan 3 000 förseningsminuter, säger Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic, som körde Mälartåg till i somras.

Tidsperioden som studerats är från den 1 juni 2022 till den 29 februari 2024. Under denna tidsperiod har de stråk som Mälartåg trafikerar drabbats av 27 111 infrastrukturrelaterade fel på totalt 708 451 förseningsminuter, vilket ger 405 000 minuter per år.

– Att åtgärda specifika anläggningsdelar som ofta ger problem och att genomföra några av dessa förslag med effekt över ett bredare område, som ökad reservdelshållning, kan vara kostnadseffektiva sätt att snabbt åstadkomma en robustare järnväg. Det är ett bra komplement till de stora satsningar på att beta av underhållsskulden som regeringen gör och som får effekt på längre sikt, säger Anders Hållberg, Rail Development Director på MTR Nordic.

Rapporten vänder sig till politiker i Mälardalsregionen, myndigheter och operatörer som alla har en viktig del och ansvar för att skapa en pålitlig tågtrafik.

Utöver åtgärder kopplade till specifika platser ger tågbolaget baserat på analyserna också inspel till ägaren av anläggningen, Trafikverket, kring åtgärder som oberoende av plats kan minska störningarna på järnvägen med relativt små medel. Exempel på åtgärder är bland annat lokalt placerade reservdelslager och fordonsmonterad mätutrustning på fler tåg.