Efter 19 månaders byggtid har den schweiziska tågtillverkaren och serviceleverantören Stadler invigt sin nya servicestation i Tyskland. Den toppmoderna anläggningen är, enligt ägaren, särskilt utformad för underhåll och reparation av den nya batterielektriska regionaltågflottan av typen "FLIRT Akku".
Tillsammans med regionala politiker och representanter från näringslivet invigdes den nya verkstaden i centrala Schleswig-Holstein. En talesperson för den lokala transportmyndigheten uttryckte glädje över de nya förutsättningarna för batteritågens långsiktiga drift och lyfte fram verkstadens betydelse för både klimatmål och den lokala ekonomin.
Optimerat underhåll och laddning
Anläggningen, som ligger på en 77 000 kvadratmeter stor tomt i norra Rendsburg, inkluderar en fordonshall med två spår, gropar, arbetsställningar för takarbeten och verkstäder samt en utomhusrengöringsanläggning. Verkstaden är särskilt utformad för att hantera, ladda och lagra batterierna som driver FLIRT Akku-tågen.
Ny modern anläggning för framtidens tågunderhåll
Utanför finns åtta laddningsplatser med kontaktledningar där tågen kan laddas. Dessutom finns specialdesignade diagnoscontainrar för att övervaka batteriernas status och avgöra om ytterligare underhållsåtgärder behövs.
Verkstadens utveckling har dock inte varit utan utmaningar på grund av pandemin och den globala politiska situationen, som lett till tidsförseningar, kostnadsökningar och materialbrist.
Förstärkning av regional infrastruktur och arbetsmarknad
En talesperson för Stadler Rail Service Deutschland GmbH tackade teamet för deras insatser och underströk att öppnandet av verkstaden är en viktig milstolpe för regionen. Anläggningen stärker inte bara järnvägsinfrastrukturen utan skapar också 30 nya arbetstillfällen. Det finns fortfarande några öppna positioner som behöver fyllas för att stärka teamet ytterligare.
FLIRT Akku-tåget är den batteridrivna versionen av Stadlers FLIRT-tågfamilj. Transportmyndigheten i Schleswig-Holstein beställde i juli 2019, som en del av ett innovationspartnerskap, 55 tvådelade FLIRT Akku-tåg. Dessa batteridrivna tåg har sedan oktober 2023 varit i reguljär trafik och är världens första batterielektriska tågflotta i linjedrift.
Effektivitet och hållbarhet i fokus
FLIRT Akku-tågen är designade för att användas på både elektrifierade och icke-elektrifierade sträckor. Laddning av batterierna kan ske under färd via kontaktledning samt vid elektrifierade slutstationer. Dessutom lagras bromsenergi i batterierna, vilket möjliggör en energieffektiv drift. Stadler garanterar tillgänglighet och tillförlitlighet genom att erbjuda alla underhålls- och servicetjänster under 30 år.
Invigningen av den nya verkstaden i Rendsburg markerar ett viktigt steg framåt för regionens järnvägsnät och visar på de framsteg som görs inom modern transportteknik.
Källa: Stadler