Varför är det dyrare att åka tåg än att flyga?

Siemens nya höghastighetståg ICE4. Foto: Siemens Mobility

Trots att tåg är bättre för miljön än flyg, är de också mycket dyrare. Enligt en EU-rapport från slutet av 2023 är tågbiljetter i genomsnitt dubbelt så dyra som flygbiljetter. Analysen visade att vissa rutter, som London-Barcelona, kunde kosta upp till 30 gånger mer med tåg.

Biljettpriserna är en avgörande faktor när det gäller att öka antalet tågresenärer. Tågsektorn behandlas annorlunda än väg- och luftfartssektorerna, som ofta får förmånliga skattearrangemang. Flygbolag behöver till exempel inte betala skatt på flygbränsle, och biljetter för internationella flygningar är momsbefriade.

För att rätta till dessa skillnader föreslår järnvägsföretagens branschorganisation att EU inför regler som säkerställer rättvis konkurrens mellan tåg, flyg och andra transportmedel. Förbättrad infrastruktur för högfartståg mellan stora europeiska städer är också nödvändigt för att förkorta restiderna.

Ökat Intresse för tågresor

Trots utmaningarna har tåg upplevt en renässans i Europa. Antalet tågresenärer ökade med 10 procent under decenniet fram till pandemin, nattåg gör comeback och resenärer söker mer hållbara resealternativ.

För att ytterligare öka antalet tågresor behöver planeringen av tågresa bli enklare. Det saknas en motsvarighet till skyscanner för tåg, vilket gör bokning och hantering av internationella tågresor komplicerade och ofta dyrare.

EU planerar att åtgärda detta genom lagstiftning för multimodala digitala mobilitetstjänster, som förväntas införas 2025. Det skulle skapa en plattform där man kan köpa en biljett för en hel gränsöverskridande resa istället för att behöva använda flera nationella operatörer.

Problematiskt dyra finansieringar

LTH Ingenjörshögskola vid Campus Helsingborg Institutionen för Teknik och samhälle räknade ut redan 2013 att vid normala förhållanden bedöms den troliga kostnaden för ett ballasterat dubbelspår till 38 000 kr/m och vid sämre förhållanden upp emot 200 000 kr/m. Ett broförlagt dubbelspår bedöms kosta cirka 239 000 kr/m (medelkostnad) upp till 440 000 kr/m. Kostnaderna har säkerligen ökat markant sedan dess.

Med Europas järnvägar vid ett avgörande ögonblick kan valet till europeiska parlamentet avgöra framtiden för gränsöverskridande järnvägstrafik. Det finns en oro bland förespråkare för tågtrafik att finansieringen kan bli svår att få beroende på sammansättningen av nästa parlament och kommission på grund av motståndet mot de europeiska miljövänligare given och framväxten av ytterhögern.

Källor: Euronews/ Greenpeace