Affärsreseföretag som försöker boka hållbara resalternativ för sina affärsresekunder har problem
Det har nu gått två månader sen SJ lanserade sitt nya bokningssystem och fortfarande går det inte att boka en vanlig tågbiljett smärtfritt. Måttet är nu rågat och Svenska Resebranschföreningen kräver en handlingsplan från alla inblandade.
Incidenterna som begränsar den svenska tågtrafiken har varit många och sist i raden av problem är SJ:s nya bokningssystem, som vid lanseringen i mitten av april saknade en rad viktiga funktioner. Dessa funktioner är fortfarande inte på plats och ingen kan ge ett tydligt svar på när problemen är lösta.
– Det är oansvarigt av SJ att lansera ett system som inte fungerar som det ska. Våra medlemmar har avtal med sina kunder att boka tåget i första hand för att minska Co2 utsläpp inom affärsresandet, men saknar ett fungerande verktyg att kunna göra det, säger Didrik Von Seth, generalsekreterare på Svenska Resebranschföreningen.
Det som kanske är mest oroväckande är oklarheten bland de inblandade om vem som bär ansvaret för problemen och när de kan vara lösta. Därför kräver nu SRF att SJ, Samtrafiken och SilverRail tar fram en gemensam handlingsplan, som tydligt visar när vi kan förvänta oss att ha en fungerande bokningsplattform på plats. Och Sveriges resenärer kan få tillbaka tåget som ett lämpligt resalternativ igen.