DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS) i Prostějov har startat ett treårigt forskningsprojekt för att utveckla en prototyp av den första autonoma tjeckiska järnvägsväxeln. Projektet bygger vidare på en tidigare fas som fokuserade på diagnostik av fasta komponenter. Nu riktas arbetet mot de rörliga delarna, såsom växeltungor och rörliga hjärtstycken.
Syftet är att skapa ett system som kontinuerligt kan övervaka växlarnas tekniska skick och indikera när underhåll behövs. Järnvägsväxlar, som möjliggör spårbyten, är en av de mest belastade komponenterna i järnvägsinfrastrukturen. Idag inspekteras och underhålls de manuellt, men det nya autonoma systemet ska kunna användas både i konventionella och höghastighetsnät.
Behovet av autonoma system
– På höghastighetsbanor kan rutinmässiga inspektioner och underhåll inte genomföras på traditionellt sätt eftersom ingen får vistas på spåren under drift. Därför måste kritiska komponenter, som växlar, utrustas med tillförlitliga diagnostiksystem som kan förutspå underhållsbehov. Det ger en mer effektiv underhållsplanering med minimal påverkan på tågtrafiken – säger Marek Smolka, vd för DTVS.
Han tillägger att projektet kommer att minska kostnader och personalbehov för underhåll av järnvägsinfrastrukturen. En ytterligare fördel är ökad personalsäkerhet, eftersom fysiska inspektioner i framtiden bara kommer att behöva utföras vid faktiska felindikeringar. Autonoma växlar bidrar även till att förhindra driftstörningar och förbättra tågtrafikens tillförlitlighet.
Hur fungerar systemet?
Sensorer monterade på växlarna registrerar vibrationer från passerande tåg. Ett intelligent mjukvarusystem analyserar förändringar i signalerna över tid för att identifiera slitage, deformationer eller ytskador på skenorna. Systemet ska göra det möjligt att gå från dagens korrigerande och förebyggande underhåll till ett förutseende underhåll. Programvaran kommer även att kunna föreslå den optimala tidpunkten för underhållsåtgärder, vilket gör att infrastrukturägare kan planera insatser mer effektivt.
Samarbete med universitet
Forskningsprojektet genomförs i samarbete med Tekniska universitetet i Brno och Universitetet i Pardubice.
– Efter fyra års övervakning av fasta växelkomponenter och utveckling av system för datainsamling och analys går vi nu in i en ny fas. Vi fokuserar på att hitta de optimala platserna för sensorer på rörliga växeldelar och kommer att installera dem på utvalda växlar i det tjeckiska järnvägsnätet – säger Lukáš Raif, projektets forskningsledare och utvecklingsspecialist på DTVS.
Projektet pågår i tre år och har en budget på nästan 20 miljoner tjeckiska koruna, delvis finansierad genom ett bidrag från Tjeckiens teknologibyrå inom ramen för programmet "Transport 2030".
Källa: LOK-report