Bärgning av urspårat tåg i norska Finneidfjord fortsätter – E6 och järnvägen fortfarande avstängda

Nyligen lyftes den första av de kvarvarande vagnarna bort från olycksplatsen. Den exakta tidtabellen för lyftverksamheten är osäker. Foto: Bane NOR

På olycksplatsen i norska Finneidfjord, där ett passagerartåg spårade ur nyligen, fortsatte arbetet med att lyfta de kvarvarande tågvagnarna. Olyckan inträffade när ett tåg från Trondheim till Bodø körde in i ett stenras, vilket resulterade i att lokföraren miste livet.

– Den här olyckan berörde oss alla djupt, och våra tankar gick till de anhöriga och de som drabbades av olyckan, sade Thor Gjermund Eriksen, VD för Bane NOR.

Bärgning och säkerhetsarbete vid olycksplatsen

Arbetet med att bärga vagnarna fortsatte under söndagen då den första av de återstående vagnarna lyftes bort. Två stora mobilkranar användes för lyftet, och själva operationen tog omkring 30 minuter. Vagnen transporterades sedan till ett mellanlager för vidare hantering. Tidigare hade tre av vagnarna förflyttats till Bjerka station.

Under helgen observerade geologer rörelser i bergspartiet ovanför olycksplatsen, vilket ledde till att arbetet avbröts tillfälligt och området utrymdes. Ett stort stenblock avlägsnades kontrollerat under onsdagen. Säkerheten bedömdes kontinuerligt av professionell personal på plats, som övervakade området dygnet runt.

E6 hölls öppen för trafik tillfälligt - komplicerade körförhållanden och väderutmaningar

Bärgningsarbetet påverkades av de svåra förhållandena i området, inklusive växlande väder och komplicerad terräng. Prognoser indikerade att körförhållandena på omvägen genom Sverige, vilket gjorde att Bane NOR kunde återuppta lyftverksamheten. Säkerheten prioriterades högst vid alla operationer, vilket innebar att tidtabellen för bärgningen kunde ändras beroende på rådande förhållanden.

Reparationer på nordlandsbanen påbörjades

Olyckan orsakade stora skador på både spår och omgivande infrastruktur, vilket krävde omfattande reparationer.

Påverkad tågtrafik och alternativ transport

SJ Norge meddelade att fjärrtågen endast körde mellan Trondheim och Mosjøen. När E6 var avstängd fanns det ingen alternativ transport mellan Mosjøen och Mo i Rana. Förbindelsen mellan Mo och Bodø upprätthölls med buss. Nattågen mellan Trondheim och Bodø ställdes in i båda riktningarna utan alternativ transport. Salten-bussen gick fortfarande, men med färre avgångar.

Ett tungt ögonblick för lokförarna

Norska Lokomotivförbundet följde situationen noga och skickade en säkerhetssamordnare till platsen. Ordförande Rolf Ringdal uttryckte att olyckan var en av de värsta händelserna en lokförare kan uppleva.

– Det här är bland det värsta som kan hända en lokförare på jobbet, sade Ringdal till NTB.

Polisen undersökte vidare om stenraset var den direkta orsaken till urspårningen. Det äldre dieselloket av typen Di4, som vanligtvis trafikerar sträckan, ansågs vara robust men inte konstruerat för att tåla en sådan påfrestning. Bane NOR inrättade en regional krisstab för att hantera situationen, och Statens haverikommission anlände till platsen för att påbörja sina undersökningar så snart ljusförhållandena tillät det.

Olyckan vid Finneidfjord blev en påminnelse om de risker som finns i det norska järnvägsnätet och behovet av säkerhetsåtgärder vid oförutsedda naturhändelser.

Källa: BaneNor