Goda erfarenheter från elektrifieringen i Danmark

I Danmark har arbetet med att förbereda 1300 km järnväg för elektriska tåg gett Aarsleff Rail stor erfarenhet av kontaktledningsarbete. Aarsleff Rail har tagit med sig dessa erfarenheter till andra projekt i Tyskland och Sverige. 

Sedan 2016 har arbetet med att elektrifiera järnvägsnätet i Danmark pågått genom större delen av landet och beräknas vara klart om ett par år. Längs vägen har Aarsleff Rail arbetat med kontaktledningssystem i Tyskland och har sedan 2018 löst flera uppgifter i Sverige. Aarsleff Rail arbetar med elektrifieringsprogrammet i Danmark genom EPAS-konsortiet som består av Siemens och Aarsleff. 

Drivna pålar ökar hastigheten
Prefabricerade betongpålar tillverkade av Centrum Pile har valts som fundament för kontaktledningsstolparna i Danmark. Fundamenten sätts längs linjen med hjälp av en rälsburen grävmaskin med en specialutvecklad gripskopa. Detta sparar lagringsutrymme och lättar logistiken. Själva drivningen av pålarna utförs med en rälsburen pålningsmaskin. I ett projekt på Rååbanan i södra Sverige installerade två män och en maskin 180 mastfundament på två veckor. I genomsnitt installerades 22 koniska mastfundament per skift, jämfört med den konventionella grävningsmetoden som vanligtvis når fyra fundament.

Industrialiserad och säker process
Aarsleff Rail har utnyttjat prefabricering av delar, såsom utliggare, i så stor utsträckning som möjligt. Fördelarna är många: låg komplexitet vid slutmontage för personalen, hög kvalitetssäkring, bättre arbetsmiljö och framför allt hög produktivitet i spåravstängningerna.   

Omfattande digitalisering
Den industrialiserade processen backas upp av omfattande digitalisering. Alla delar av kontaktledningssystemet har unika nummer och streckkoder som möjliggör en fullständig digital kvalitetssäkring av de enskilda delarna av kontaktledningssystemet. Fundamentpålens nummer ger till exempel enkel åtkomst till alla påldata, inklusive pålens faktiska position i tre plan, tillverkningsdatum, betongstyrka och betongrecept. 

Mer information
Elektrifieringsprojektet i Danmark omfattar elektrifiering av 1300 kilometer järnväg, 18.600 fundamentspålar, 17.200 master, 1.750 kilometer kontaktledning och 51 försörjningsstationer.

Se fler referensprojekt i Danmark och Sverige på www.aarsleffrail.com  

Möt oss på Train & Rail i monter A7:10 6-8 maj.