Münchens kollektivtrafikoperatör MVG har meddelat att företaget kommer att testa plattformsdörrar inom stadens tunnelbanenät i samband med införandet av CBTC, som ersätter det nuvarande LZB-tågsskyddssystemet.
Planerna på plattformsdörrar har blivit aktuella sedan en åtta år gammal pojke dog efter att en 40- årig man knuffat honom från perrongen och ner på banan framför ett annalkande ICE-tåg på Frankfurts centralstation den 29 juli. Pojkens mamma knuffades också ner från plattformen men kunde undvika att träffas av tåget.
MVG sade att en metod för att förhindra liknande tragedier var att använda skärmdörrar längs plattformar. En genomförbarhetsstudie utförd på uppdrag av MVG och München City Works (SMG) upptäckte att dörrarna kunde återmonteras i de befintliga plattformarna. Arbetet förväntas dock kosta hundratals miljoner euro.
Under pilotprojektet, som förväntas starta 2023, kommer MVG att installera skärmdörrar på en av fyra plattformar vid Olympiazentrums U-Bahn-station, där den testas under normal trafik.
Den planerade nord-syd-linjen-U9, som kommer att byggas från Nordfriedhof längs linje U6 söderut via Münchner Freiheit och Pinakothekenviertel och som ansluts till en gren som leder söderut från Theresienwiese på linje U2, kommer att utrustas med CBTC och plattformsskärmsdörrar.