Nu har den nya spårvägen invigs mellan Lund C och ESS. Miljöpartiet har under många år kämpat för att spårvägen ska bli verklighet och glädjs åt att lundaborna kan ta spårvagnen när den ordinarie tidtabellen börjar gälla.
– Äntligen! Det här är en fantastisk grön framgång. Vi är många i Miljöpartiet, både lokalt, regionalt och nationellt, som under lång tid kämpat för att Lund ska få spårväg. Det har varit många turer fram och tillbaka genom åren, bakslag har följts av framgångar, så det är en glädjens dag att lundaborna äntligen får framtidens kollektivtrafik, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.
Miljöpartiet driver även på för satsningar på spårväg i Malmö och Helsingborg och hoppas att Alliansen som styr Region Skåne ska börja engagera sig i frågan. Tyvärr har intresset för spårväg varit svagt från Alliansstyret sedan de tog över makten i regionen. De tar konsekvent bort alla skrivningar om nya spårvägssatsningar ur regionens dokument och har också beslutat att Region Skåne ska lämna den viktiga intresseföreningen Spårvagnsstäderna, som arbetar för att underlätta utbyggnad av spårväg.
– Spårvagnstrafik sparar tid för pendlare och plats för fotgängare och cyklister. Spårväg på gröna ytor stärker stadens skydd mot skyfall och värmeböljor och minskar trafikens klimatpåverkan. Då är det självklart att Skånetrafiken behöver satsa mer på spårväg, säger Kami Petersen, ledamot för Miljöpartiet i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
– Bostadsbyggare och företag flockas kring spårvägsbyggen, såväl i Lund som på kontinenten. Jag hoppas att de borgerliga partierna nu släpper sin ideologiska förvirring och istället börjar engagera sig för fler spårvägar. Det var en skandal när de plötsligt fällde det skånska spårvägsprojektet för några år sedan. När vi nu får bevittna framgången måste de tänka om. Låt oss börja bygga i Helsingborg och Malmö och få spårvägen på plats där om några år, säger Kami Petersen.