De åtta partierna i riksdagens trafikutskott uppvisade enighet om vikten att satsa på de norrländska industriernas gröna omställning på Järnvägsforum Norr. Men vänsterpartiet riktade hård kritik mot regeringens tidsplan för järnvägsbyggen i norr och beslutet att stoppa satsningen på nya stambanor.
Samtliga partier var representerade när riksdagens trafikutskott medverkade på Järnvägsforum Norr i Luleå den 31 mars. Och bred enighet över partigränserna rådde om vikten av att stödja projekt som H2 Green steel i Boden samt Hybrit, LKAB:s och SSAB:s satsning på vätgasreducerad järnsvamp. Men trots dagsfärska löften från regeringen att skynda på infrastruktursatsningar i norr var Vänsterpartisten Linda Westerlund Snecker kritisk. Hon menade att någon satsning på ny infrastruktur i norr, trots regeringens löften, inte kunde ske förrän tidigast om tre år, och pekade ut de nationella planerna som en fördröjande faktor. Och hon gick hårt fram mot beslutet att inte bygga de nya stambanorna.
– Regeringen har slagit sönder alla satsningar på nya stambanor som är helt nödvändigt för att vi ska kunna transportera det tunga godset genom hela Sverige. Om vi vill öka kapaciteten så måste vi bygga mera stambanor annars kommer inte järnvägen att hänga ihop, sa Linda Westerlund Snecker.
Även Daniel Helldén (MP) tog upp regeringens beslut att skrinlägga höghastighetsbanorna.
– Regeringens beslut att rycka bort de nya stambanorna i södra Sverige påverkar ju också transporterna i norra Sverige. Det kommer att bli trångt om 20 år när vi har den ökande godstrafiken dels här uppe och dels från kontinenten.
De fick en replik från Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet:
– Det är fel att vi vill stoppa järnvägsbyggnation. Vi stoppar höghastighetstågen för att skapa mer utrymme för att bygga järnväg på fler ställen, sa han.
Oskar Svärd (M) pekade på järnvägsnätets stora underhållsbehov.
– Vi har en underhållsskuld på 75–80 miljarder för befintlig infrastruktur i dag. Den måste vi beta av, samtidigt som vi ska bygga nytt och bygga klokt. Det är därför Trafikverket får de uppdrag som de fått nu: Hur kan vi snabba på processen, hur kan vi se till att knyta ihop olika järnvägssträckor så att hela Sverige faktiskt hålls samman, sa han.
Anders Carlsson