Brist i signalsystemet ERTMS på Ådalsbanan

Trafikverket beslutade att reducera hastigheten vid 25 plankorsningar. Foto: dayso/unsplash

En brist har upptäckts i den senaste versionen av signalsystemet ERTMS på Ådalsbanan. Trafikverket beslutade att sänka hastigheten vid 25 plankorsningar tills problemet är åtgärdat.

Den nya systemversionen 8.4 implementerades den 29-30 juni på pilotbanan Ådalsbanan. Banan går mellan Sundsvall i söder till Långsele i norr och passerar genom orter som Timrå, Härnösand, Kramfors och Nyland.

Den 18 juli inträffade en incident vid en plankorsning norr om Kramfors. Ett tåg körde över korsningen och backade sedan tillbaka, medan ett annat tåg närmade sig från motsatt håll. Bommarna och ljus- och ljudsignalerna aktiverades inte, och ERTMS-systemet misslyckades med att bromsa tåget i tid. Tåget passerade korsningen i låg hastighet, men lyckligtvis var ingen trafikant inblandad. Trafikverket beslutade då att sänka hastigheten vid plankorsningen.

Efter säkerhetsanalyser beslutade Trafikverket att stoppa trafiken i några dagar för att införa en hastighetsbegränsning på 30 km/h vid 25 plankorsningar längs banan. Analyserna visade att det fanns en risk för att felet kunde uppstå även vid dessa korsningar. Trafiken återupptogs därefter.

Ett intensivt samarbete pågår nu med systemleverantören för att åtgärda problemet så snabbt som möjligt. Prognosen är att en lösning kan vara på plats under vecka 38, vilket skulle möjliggöra en återgång till normal hastighet i trafiken.

Källa: Trafikverket