Europeiska godstågsföreningen presenterar prioriteringar för 2024–2029

För att skapa en mer sammanhållen europeisk järnvägsmarknad behöver byråkratin minska, särskilt när det gäller språkkrav och certifieringsprocesser. Enligt ERFA är det viktigt att förenkla dessa processer för att göra järnvägen mer attraktiv och konkurrenskraftig jämfört med andra transportmedel. Foto: Ost-West Logistik

Europeiska godstågsföreningen (ERFA) har släppt sitt manifest för perioden 2024–2029, där man lyfter fram tre breda politiska mål och fyra viktiga frågor som bör hanteras under EU:s nuvarande femårsperiod för lagstiftning. De tre målen inkluderar att förbättra infrastrukturen, uppnå en enhetlig europeisk järnvägsmarknad och öka järnvägsgodsets konkurrenskraft.

ERFA betonar att infrastrukturen i Europa behöver renoveras och det Trans-Europeiska transportnätverket (TEN-T) måste slutföras. Vid tillfälliga kapacitetsrestriktioner, som påverkar järnvägsgodstrafiken, ska åtgärder tas för att minimera negativa effekter. ERFA pekar på Schweiz som ett föredöme i denna fråga, där operatörer kompenseras ekonomiskt för störningar och restriktioner.

– Vi måste säkerställa att järnvägsnätet är i skick att hantera dagens och framtidens behov. Schweiz har visat att det är möjligt att skapa stabila förutsättningar även vid underhåll och ombyggnad, säger Conor Feighan, generalsekreterare för ERFA.

Ompröva avgiftsmodeller för spåråtkomst

Enligt ERFA behöver avgifterna för spåråtkomst utvecklas till en strategisk ram som underlättar övergången från väg till järnväg. Föreningen föreslår att stödsystem som gynnar hela järnvägssektorn införs, snarare än att stöd riktas till enskilda marknadssegment eller företag. För att främja järnvägsgods krävs ett stabilt, långsiktigt regelverk och icke-diskriminerande stödåtgärder.

Prioritera ERTMS

Implementeringen av det Europeiska trafikstyrningssystemet för järnväg (ERTMS) är avgörande, men ERFA understryker att det måste samordnas med tillgången på ombordutrustning. Dessutom bör ändringar i specifikationer minimeras. ERFA efterlyser full finansiering av ombordutrustning, eftersom operatörerna inte får någon direkt fördel av att installera dessa enheter. Föreningen anser att inga nya teknologier ska finansieras förrän ERTMS är fullt implementerat.

– ERTMS är en nyckel till att göra järnvägsgodstrafiken effektivare och säkrare. Men det måste ske på ett sätt som inte innebär ökade kostnader för operatörerna, utan att de samtidigt ser ett direkt värde av teknologin, säger Feighan.

Färdigställ en enhetlig europeisk järnvägsmarknad

– Vi måste minska hindren för att arbeta över gränserna och förenkla de regler som gör att det är svårare för godståg att konkurrera med andra transportsätt. En förenklad och effektivare järnvägsmarknad är avgörande för framtiden, tillägger Feighan.

Ett viktigt ögonblick för järnvägsgods

Manifestet från ERFA släpps vid en tidpunkt då EU snart kommer att utse en ny transportkommissionär. Föreningen menar att det är viktigt att den tillträdande kommissionären säkerställer att pågående initiativ avslutas på ett tillfredsställande sätt, exempelvis regeln om järnvägskapacitet, samt utvecklar en ambitiös strategi för järnvägsgodstrafik.

– Det är avgörande att vi har en stark strategi för järnvägsgods framöver. Att bygga ett effektivt, hållbart och sammanhållet system är inte bara bra för industrin utan också för hela Europas ekonomi och miljö, säger Feighan.

Vägen framåt

ERFA:s manifest innehåller konkreta förslag på hur EU kan stärka järnvägsgodstrafiken under de kommande åren. Genom att fokusera på infrastrukturförbättringar, en harmoniserad marknad och modern teknik som ERTMS, hoppas föreningen kunna bidra till att skapa ett hållbart och konkurrenskraftigt järnvägssystem i Europa.

Med dessa riktlinjer hoppas ERFA att EU:stransportpolitik kan få den europeiska järnvägssektorn att växa och minska beroendet av vägtransporter, något som också kan bidra till minskade utsläpp och ett mer hållbart transportsystem.

Källa: Europeiska godstågsföreningen (ERFA)